Εργαζόμενες, εργαζόμενοι,
Απευθυνόμαστε στους εργαζόμενους και στα φτωχά λαϊκά στρώματα του Πειραιά, της Νότιας Αθήνας, ιδιαίτερα στη νεολαία αλλά και συνολικά στο λαό της Αττικής, που βιώνει τις σκληρές συνέπειες της αντιλαϊκής πολιτικής. Τη φτώχεια, την εκμετάλλευση, τη φοροληστεία.
Σε όλα αυτά τώρα ήρθε να προστεθεί το έγκλημα της κυβέρνησης και των εφοπλιστών για να επιβαρύνει και άλλο τη ζωή μας. Δεν είναι η πρώτη φορά. Έχουν προηγηθεί τα εγκλήματα του ΣΑΜΙΝΑ και άλλων κουφαριών που πήραν στο βυθό μαζί τους ανθρώπινες ζωές.
Οι πυρκαγιές, οι πλημμύρες, οι συνέπειες από τους σεισμούς, καθετί που πλήττει τη ζωή του λαού μας, τα εργατικά εγκλήματα στη Ζώνη, στο λιμάνι του Πειραιά, στους χώρους δουλειάς, που ματώνει καθημερινά η εργατική τάξη, μετρώντας μόνο τους 3 τελευταίους μήνες, 20 νεκρούς και δεκάδες σακατεμένους.
Η βρώμα και η πίσσα στο Σαρωνικό δε θα αφήσουμε να μαυρίσει κι’ άλλο τις ζωές μας. Δεν πρόκειται να υποταχτούμε στην «ανάπτυξη» που προπαγανδίζουν η κυβέρνηση και τα κόμματα του κεφαλαίου, η ΕΕ και η εργοδοσία. Γιατί αυτό υποδηλώνει το συγκεκριμένο ναυάγιο. Ότι η βρώμα και η πίσσα του Σαρωνικού είναι η ανάπτυξη του καπιταλισμού.
Καταγγέλλουμε το έγκλημα με το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» στις 10 Σεπτέμβρη 2017 στη θαλάσσια περιοχή της Σαλαμίνας και τη μεγάλη καταστροφή του περιβάλλοντος στο Σαρωνικό Κόλπο.
Καταγγέλλουμε τους εφοπλιστές που το συγκεκριμένο ναυάγιο έφερε για άλλη μια φορά στην επιφάνεια ότι στο βωμό της κερδοφορίας τους, στο βωμό της κερδοφορίας του κεφαλαίου, δεν διστάζουν να θυσιάζουν την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα και το περιβάλλον. Πριν λίγες ημέρες μάλιστα έγινε γνωστό ότι το πετρέλαιο του ναυαγίου θα μοιραστεί σε δυο μεγάλες εφοπλιστικές εταιρείες!
Καταγγέλλουμε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, αλλά και τις προηγούμενες του ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Συμπλέουν όλοι μαζί στη φιλοεφοπλιστική πολιτική που διατηρεί τα υπερήλικα, υποσυντήρητα πλοία, τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, την εντατικοποίηση της δουλειάς, τις σαθρές μεθόδους των ελέγχων, επιθεωρήσεων και την έκδοση των πιστοποιητικών.
Η πρόκληση απ’ τη σκοπιά της κυβέρνησης και των εφοπλιστών δεν έχει όρια. Από το Σάββατο το πρωί βρίσκεται στο ναυάγιο και συμμετέχει στις εργασίες απάντλησης, με την άδεια του υπουργείου Ναυτιλίας, το δεξαμενόπλοιο «ΣΥΡΟΣ», ένα από τα παλιότερα πλοία αυτής της κατηγορίας, καθώς είναι 51 ετών(!) ενώ το πλοίο που αποσύρθηκε, το «LASSEΑ» ήταν 43 ετών το οποίο στη συνέχεια αντιμετώπισε καταγγελίες για λαθρεμπόριο.
Οι δημαγωγικές αντιπαραθέσεις για το ναυάγιο, μεταξύ κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ και των πολιτικών δυνάμεων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, έχουν κοινή μήτρα και αυτή υπηρετούν, την πολιτική της ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, που αποτελεί πηγή μεγάλων κινδύνων για τους ναυτεργάτες, τους εργαζόμενους, τη λαϊκή οικογένεια.
Θυμόμαστε ανάλογους διαξιφισμούς κοροϊδίας που είχαμε με αφορμή τα ναυάγια του ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ, του ΔΙΣΤΟΣ, και με τα «μέτρα που θα έπαιρναν» όπως και τα «μαχαίρια που θα έφταναν μέχρι το κόκκαλο», να παραμένουν στο βυθό όπως και τα δεκάδες θύματα ναυτεργάτες, εργαζόμενοι. Είμαστε στο ίδιο έργο θεατές.
Διεκδικούμε μέτρα που να αποτρέπουν τους κινδύνους τέτοιων ατυχημάτων. Αν υπήρχαν τέτοια μέτρα δε θα βούλιαζε το πλοίο αγκυροβολημένο και με άριστες καιρικές συνθήκες.
Διεκδικούμε μέτρα για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστροφών. Επιβεβαιώθηκε ότι η πολιτική στήριξης του κεφαλαίου οδηγεί σε απόλυτη γύμνια τον κρατικό μηχανισμό, όταν πρόκειται για τις λαϊκές ανάγκες.
Διεκδικούμε μέτρα ανακούφισης και αποζημιώσεις για τους μικροεπαγγελματίες και τους εργαζόμενους που έχουν πληγεί από την περιβαλλοντική καταστροφή.
Εργαζόμενες, εργαζόμενοι,
Το ναυάγιο θα μπορούσε να μην είχε συμβεί. Δεν έφταιγε η κακιά ώρα. Συσκοτίζουν την πραγματική αιτία, τις εφοπλιστικές ευθύνες και την ασυδοσία που απολαμβάνουν από την πολιτική τους, τα εφοπλιστικά εγκλήματα τα αποκαλούν ναυτικά ατυχήματα, με αιτίες το γνωστό φαιδρό τρίπτυχο «ο θεός, ο καιρός, ο κακός ο ναυτικός».
Καταρχήν το πλοίο «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» ήταν υπέργηρο. Επρόκειτο για ένα 45χρονο σαπάκι που βυθίστηκε στο αγκυροβόλιο του Πειραιά, φορτωμένο με πετρέλαιο, ενώ είχαν λήξει τα πιστοποιητικά ασφαλείας του. Το σχετικό ζήτημα, αυτή την κρίσιμη λεπτομέρεια το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας την απέκρυπτε, αναφέροντας σε σχετικό δελτίο Τύπου 11.9.17 μία ημέρα μετά τη βύθιση ότι «τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου είναι σε ισχύ», οπλίζοντας με θράσος και τον πλοιοκτήτη του να ισχυριστεί το ίδιο.
Η παραπλάνηση του υπουργείου αποκαλύφθηκε από το πόρταλ του 902 και τον «Ρ» πως τα πιστοποιητικά είχαν λήξει και ένα πλοίο υψηλού κινδύνου φόρτωνε και ξεφόρτωνε επικίνδυνο φορτίο, έχοντας εξασφαλίσει αδικαιολόγητα παράταση 2 μηνών – μέχρι τις 27 Σεπτέμβρη 2017.
Αποκαλύφθηκε ότι έχουν δοθεί και σε άλλα 21 πλοία που ταξιδεύουν, με τον υπουργό ναυτιλίας υποκριτικά να δίνει εντολή ελέγχου τους 11 μέρες μετά το ναυάγιο, στις 21 Σεπτέμβρη.
Τα ερωτηματικά είναι πολλά. Τι έλεγχο έκαναν οι υπηρεσίες, αν έκαναν, και έδωσαν παράταση για να ταξιδεύει το πλοίο; Τι παρατηρήσεις έκαναν, αν έκαναν, για την κατάσταση του πλοίου και γιατί ακόμα κρατούνται ως επτασφράγιστο μυστικό;
Καταλαβαίνει κανείς ότι η απάντηση είναι ότι μπροστά στο βωμό του κέρδους, το κεφάλαιο είναι αδίστακτο. Μελέτες που αξιοποιούν την ελληνική και διεθνή εμπειρία τεκμηριώνουν πως τα υπερήλικα πλοία, καταδικάζονται σε υποσυντήρηση και «μπαλώματα», είναι υψηλού κινδύνου, ευάλωτα σε όλα τα είδη των ναυτικών ατυχημάτων.
Από αυτή τη σκοπιά οι προτροπές της ΕΕ για «προσεκτική συντήρηση και καλή κατάσταση των πλοίων» δεν έχουν υπόσταση, μοιάζουν με κακόγουστο ανέκδοτο. Μάλιστα όταν καταγραφεί παραβίαση της νομοθεσίας από τα αρμόδια όργανα τη «νύφη» την πληρώνουν οι ναυτεργάτες, μας βγάζουν και φταίχτες, την ώρα που οι ναυτιλιακές εταιρείες, που έχουν το κουμάντο, συνεχίζουν το «έργο» τους για την εξασφάλιση της μεγαλύτερης δυνατής κερδοφορίας. Λες και οι ναυτεργάτες επιλέγουν να ταξιδεύουν με σαπάκια, να βγάζουν το μεροκάματο σε πλοία με μπαλώματα, να ρισκάρουν αψήφιστα στις θάλασσες το αν θα ξαναδούν την οικογένειά τους.
Η οργανική σύνθεση των πλοίων και η εντατικοποίηση της δουλειάς με τους εξοντωτικούς ρυθμούς είναι ένας ακόμα επικίνδυνος παράγοντας. Αποτελεί πηγή κινδύνου, που απειλεί ναυτεργάτες και επιβάτες. Δείτε για παράδειγμα το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είχε πλήρωμα μόλις 11 άτομα, το οποίο είναι από μόνο του πρόβλημα. Αντίστοιχη κατάσταση υπάρχει σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, αυτό επιτρέπει η νομοθεσία, που είναι κομμένη και ραμμένη στα εφοπλιστικά συμφέροντα.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού κ.Τσίπρα για κατάργηση του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων του ΥΝΑ, όχι μόνο δεν λύνει κανένα ουσιαστικό πρόβλημα αλλά στην πράξη χειροτερεύει την κατάσταση, είναι ο μοναδικός κρατικός φορέας ελέγχου των πλοίων και αποτελεί την προϊστάμενη αρχή ελέγχου των Νηογνωμόνων και αυτό που θα γίνει ο ελεγκτής και ο ελεγχόμενος να είναι το ίδιο πρόσωπο. Βέβαια το κράτος είναι του κεφαλαίου και κάνει τα χατίρια του, όμως και η πείρα που έχουμε από τους ιδιωτικούς νηογνώμονες είναι πικρή: ΣΑΜΙΝΑ, ΔΥΣΤΟΣ, ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ και πολλά άλλα. Επίσης οι ιδιωτικοί νηογνώμονες είναι στα χέρια των εφοπλιστών ακόμα πιο άμεσα, δηλαδή η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή το ναυάγιο θέλει να βάλει τους εφοπλιστές ελεγκτές του εαυτού τους, να βάλει το λύκο να φυλάει τα πρόβατα.
Έχει αποδειχτεί πως η διαφθορά που σχετίζεται με τις επιθεωρήσεις των πλοίων ή που συνδέεται με το λαθρεμπόριο καυσίμων, δεν περιορίζεται σε λαμόγια ή κάποιες εταιρείες που έχουν χιλιοκαταγγελθεί. Το φαινόμενο έχει σταθερή διαχρονική βάση, ισχύει για όλες τις κυβερνήσεις και εκφράζει τη σαπίλα του καπιταλισμού, τη σχέση της πολιτικής εξουσίας με το εφοπλιστικό και άλλα τμήματα του κεφαλαίου.
Αυτή είναι η ανάπτυξη για την οποία καμαρώνει η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός Τσίπρας προσωπικά. Δεν ξεχνάμε ότι πριν λίγους μήνες μας παρουσίασε τους εφοπλιστές ως πρότυπο ανάπτυξης, λες και δεν ξέρουν οι κυβερνώντες τις συνθήκες δουλειάς στα καράβια, το ξήλωμα των δικαιωμάτων, τα σαπάκια, το λαθρεμπόριο. Η μαυρίλα του Σαρωνικού αντικατοπτρίζει τη μαυρίλα της πολιτικής τους.
Εργαζόμενες, εργαζόμενοι,
Οι πολιτικές δυνάμεις του κεφαλαίου ακολουθούν την ίδια τακτική στις καταστροφές από πυρκαγιές, πλημμύρες, σεισμούς, για να δικαιολογήσουν τις δραματικές ελλείψεις σε μέτρα πρόληψης και πυρόσβεσης, σε αντιπλημμυρικά έργα ή στην αντισεισμική θωράκιση.
Αποδεικνύεται για μια ακόμα φορά ότι οι λαϊκές ανάγκες δε χωράνε στους προϋπολογισμούς τους, σε αντίθεση με τους αναπτυξιακούς νόμους, τα χοντρά πακέτα και τις φοροαπαλλαγές προς το κεφάλαιο.
Η τεράστια περιβαλλοντολογική ρύπανση του Σαρωνικού πρέπει να απασχολήσει τους εργαζόμενους. Την επόμενη περίοδο θα διαπιστώνονται πιο καθαρά οι συνέπειές της στο οικοσύστημα, στην αλιεία, στη διατροφική αλυσίδα, στη ζωή των εργατικών – λαϊκών οικογενειών της περιοχής.
Το ναυάγιο είναι προειδοποίηση για τους μεγάλους κινδύνους που παραμονεύουν στις ελληνικές θάλασσες για νέες τραγωδίες, νέα ναυτικά ατυχήματα.
Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου φέρνει στις μνήμες τις μεγάλες περιβαλλοντικές καταστροφές που έχει η εξόρυξη πετρελαίου και η μεταφορά του, όταν αυτή γίνεται με γνώμονα το κέρδος.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της εξέδρας άντλησης πετρελαίου της BP, στο κόλπο του Μεξικό, που οδήγησε σε μια καταστροφή τεράστιας κλίμακας, με ανυπολόγιστες επιπτώσεις σε εκατομμύρια εργαζόμενους, στην τοπική οικονομία, στο περιβάλλον.
Στη χώρα μας, στο λιμάνι του Πειραιά, γενικότερα το Λεκανοπέδιο Αττικής, με χιλιάδες νησιά και εκατοντάδες πλοία, επιβατικά, δεξαμενόπλοια, υγραεριοφόρα, δεν υπάρχει κρατική υπηρεσία που θα έχει την ευθύνη της αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων μεγάλου ναυτικού ατυχήματος, δεν είναι μια στρέβλωση αλλά συνειδητή επιλογή στο πλαίσιο της στρατηγικής που υπηρετεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου.
Στο λιμάνι του Πειραιά των ρεκόρ κερδοφορίας για την COSCO δεν υπήρχαν στην πράξη μέσα για να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο ναυάγιο.
Ο καπιταλισμός έχει κάνει μεγάλα και πολλά εγκλήματα στο όνομα του κέρδους κι αυτό καταγράφεται στα ναυάγια εκατοντάδων πλοίων, μεγάλων δεξαμενόπλοιων, με εκρήξεις σε ενεργειακές πλατφόρμες, διαρροές αγωγών, κι αυτά προειδοποιούν και διδάσκουν να μην εγκλωβιστεί ο λαός μας στη αστική προπαγάνδα που αναμασά, πως η μετατροπή της Ελλάδας σε «πύλη εισόδου», «ενεργειακού κόμβου», που είναι βασικός στόχος των μονοπωλίων, θα φέρει οφέλη στους εργαζόμενους.
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥΣ ΓΕΝΝΑ ΦΤΩΧΕΙΑ, ΑΝΕΡΓΙΑ, ΜΟΛΥΝΣΗ
Εργαζόμενες, εργαζόμενοι,
Σε αυτές τις συνθήκες έντασης της καπιταλιστικής βαρβαρότητας, που δεν αφήνει στο απυρόβλητο κάθε δικαίωμα της εργατικής λαϊκής οικογένειας, υποτάσσοντας συνολικά την ζωή μας στα συμφέροντα του κεφαλαίου, η διέξοδος είναι στο δρόμο της οργάνωσης, του αγώνα να δυναμώσει η ταξική πάλη σε κάθε χώρο δουλειάς, να συμπορευτούν εργάτες, αυτοαπασχολούμενοι, γυναίκες, φοιτητές ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική.
Είμαστε με την εργατική λαϊκή οικογένεια που πλήττεται από την περιβαλλοντική καταστροφή. Είμαστε με τους μικροεπαγγελματίες του τουρισμού και της εστίασης, με τους εργαζόμενους του κλάδου που έπαθαν μεγάλη ζημιά, που αρκετοί έχασαν τη δουλειά τους. Είμαστε στο πλευρό των ψαράδων που πάλευαν να τα κουτσοβολέψουν με ένα μεροκάματο και τώρα το χάνουν.
Είμαστε με τον κόσμο που με κόπους κατάφερε να φτιάξει ένα εξοχικό στη Σαλαμίνα και τώρα του λένε να κολυμπήσει στο μαζούτ και το πετρέλαιο.
Δεν ανεχόμαστε τα ψέματα και την κοροϊδία από την κυβέρνηση και τους εφοπλιστές. Δεν τους πιστεύουμε, παίρνουμε εμείς την κατάσταση στα χέρια μας.
Δυναμώνουμε την πάλη για τις σύγχρονες ανάγκες μας, για την εφαρμογή μέτρων προστασίας της ζωής, της ασφάλειας των εργαζομένων και του περιβάλλοντος.
Καμιά επανάπαυση. Η προστασία του περιβάλλοντος, που συνδέεται με τη ζωή της εργατικής τάξης και του λαού πρέπει να γίνει υπόθεση όλων μας.
• Να δυναμώσει ο αγώνας για την απόσυρση των πλωτών φέρετρων και τη διενέργεια συστηματικών ελέγχων στα πλοία με την παρέμβαση των ναυτεργατών.
• Πάλη για σταθερή δουλειά με δικαιώματα στους ναυτεργάτες, όπως και σε όλους τους εργαζόμενους.
• Οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων να είναι με βάση τις πραγματικές ανάγκες. Μέτρα προστασίας υγείας και ασφάλειας σε όλους τους χώρους δουλειάς και τους κλάδους.
• Λήψη μέτρων για την προστασία του Σαρωνικού, την αντιμετώπιση της ρύπανσης, να αναλάβει η πλοιοκτήτρια εταιρεία το κόστος και να μη μετακυλήσει στο λαό μας.
• Να αντισταθούμε στα αναπτυξιακά σχέδια κυβέρνησης και άρχουσας τάξης, που θυσιάζουν την υγεία, το περιβάλλον και γενικότερα τα δικαιώματα των εργαζόμενων στο βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας, να παλέψουμε για έναν ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης, αυτόν που θα βάζει στο επίκεντρο τις ανάγκες μας και όχι το κέρδος.
Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και μικρούς εμπόρους, που επλήγησαν από την καταστροφή:
Εξάμηνη αναστολή, χωρίς προσαυξήσεις και πρόστιμα, των υποχρεώσεών τους προς τις τράπεζες, εφορία, ΔΕΗ και για τις ατομικές ασφαλιστικές εισφορές.
Να μην χαθούν οι ρυθμίσεις σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, δήμους, να δοθεί εξάμηνη απαλλαγή από τις δόσεις.
Απαλλαγή από δημοτικά τέλη και φόρους για έξι μήνες στις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί.
Καμία κατάσχεση πρώτης κατοικίας.
Αναστολή των κατασχέσεων, επαγγελματικής στέγης, εξοπλισμού, μεταφορικών μέσων, τραπεζικών λογαριασμών κλπ.
Έκτακτη οικονομική ενίσχυση στους αλιείς που επλήγησαν, για την απώλεια εισοδήματος και για τις ζημιές και τις επιβαρύνσεις στα αλιευτικά σκάφη και τα μέσα εργασίας τους.
Εργαζόμενες, εργαζόμενοι,
Δε θα αφήσουμε αυτό το έγκλημα να περάσει έτσι. Δε θα το αφήσουμε παιχνιδάκι σε κάλπικες δικομματικές αντιπαραθέσεις και επιχειρηματικά παιχνίδια.
Με οργάνωση και δράση, με αγωνιστική ετοιμότητα και επαγρύπνηση διεκδικούμε τα δικαιώματά μας, τη ζωή που μας αξίζει.