Σωματείο Εργαζ. στην εταιρία “ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ “ΑΕ: Aνακοίνωση που είχαμε βγάλει μετά το σεισμό του 2019 στη Δυτική Αττική.

Δημοσιεύτηκε στις

Στου κουφού την πόρτα …

Το Σωματείο μας έχει κρούσει κατ΄επανάληψη «τον κώδωνα του κινδύνου» για την απαράδεκτη κατάσταση, το χάος και την ανευθυνο-υπευθυνότητα του επικρατούν στον κρατικό μηχανισμό σε σχέση με την ασφάλεια και την αντισεισμική προστασία των δημοσίων κτιρίων με πρώτα τα σχολεία, τα νοσοκομεία και όσα άλλα στεγάζουν χιλιάδες εργαζόμενους και επισκέπτες καθημερινά όπως δικαστήρια, υπουργεία κ.ά.

Σε πρόσφατη Ερώτηση της κοινοβουλευτικής ομάδας του Κ.Κ.Ε., οι απαντήσεις των αρμοδίων, όσο κι αν προσπάθησαν να εξωραΐσουν την κατάσταση, είναι ενδεικτικές.  Στο απαντητικό έγγραφο  των ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ (ΚΤ.ΥΠ.) το οποίο και επισυνάπτουμε, αναφέρεται με σαφήνεια ότι η νομοθεσία ορίζει τους Δήμους ως κύριους υπεύθυνους για την κατάσταση στα σχολικά κτίρια, τόσο για τις τρέχουσες συντηρήσεις και επισκευές, όσο και για τους μετασεισμικούς ελέγχους και τις αναγκαίες παρεμβάσεις. Αν και μόνο αν για κάποιο εμπεριστατωμένο λόγο δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, τότε θα πρέπει να απευθυνθούν στις Περιφέρειες που ανήκουν και κατόπιν αν και αυτές αδυνατούν να συνδράμουν τότε και μόνο τότε απευθύνονται στην ΚΤ.ΥΠ., η οποία έχει μόνο «συντρέχουσα» αρμοδιότητα που προκύπτει από τον ιδρυτικό της Νόμο.

      Ας δούμε τι έγινε στην πράξη μετά το σεισμό της 19ης Ιουλίου στην Αττική. Όλοι οι σεισμόπληκτοι Δήμοι και όχι μόνο, απευθύνθηκαν κατευθείαν στην ΚΤ.ΥΠ. δηλώνοντας αδυναμία να κάνουν αυτοί τους ελέγχους ! Η ΚΤ.ΥΠ. όντας πλέον αποδυναμωμένη σε μηχανικούς και επικαλούμενη μεγάλο φόρτο δουλειάς, τους κάλεσε –εγγράφως μάλιστα- να ακολουθήσουν την εξής «διαδικασία» : Να κάνουν ένα πρώτο οπτικό έλεγχο οι … Διευθυντές των σχολείων !!  Ό,που έκριναν οι Διευθυντές κάλεσαν τους μηχανικούς του Δήμου και ό,που αυτοί έκριναν, κάλεσαν την ΚΤ.ΥΠ. Με αυτή λοιπόν τη  «διαδικασία» οι μηχανικοί της ΚΤ.ΥΠ. έλεγξαν τελικά 355 σχολεία εκ των οποίων τα 164 -δηλαδή σχεδόν τα μισά-  βρέθηκαν με βλάβες! Από αυτά τα 29 –δηλαδή το 8%- είχαν τόσο σοβαρές βλάβες που εκκενώθηκαν! Συνεπώς από τα συνολικά 3080 σχολεία, μηχανικοί των Δήμων και της ΚΤ.ΥΠ. πήγαν μόνο στα 909 ! Τα υπόλοιπα τα έλεγξαν … οι Διευθυντές τους !! Και από πάνω εκτιμούν ότι, οι Προσεισμικοί έλεγχοι δεν είναι και απαραίτητοι επειδή γίνονται συχνά σεισμοί, άρα ….και μετασεισμικοί έλεγχοι !!  Εξίσου απαράδεκτο είναι να αλλοιώνουν την πραγματική εικόνα για να εφησυχάσουν τον κόσμο, δηλώνοντας και εγγράφως ότι από τα 3080 σχολεία μόνο το 1% είχε βλάβες (το είπε και ο Διευθύνων σύμβουλος της ΚΤ.ΥΠ. στο Περιφερειακό συμβούλιο Αττικής μπροστά στην Ανώτατη Συνομοσπονδία και δεκάδες Συλλόγους Γονέων).                      Η πραγματικότητα βέβαια είναι ότι η ΚΤ.ΥΠ. έχει εικόνα μόνο για τα 355 σχολεία που έκανε ελέγχους και με βάση αυτούς, σχεδόν τα μισά σχολεία είχαν βλάβες και το 8% εκκενώθηκαν λόγω σοβαρών βλαβών !

Το ζήτημα είναι ότι, βρισκόμαστε σε μία περιοχή και μία περίοδο έντονης σεισμικότητας και το κράτος αντί να αναλάβει την ευθύνη και να πάρει τα αναγκαία μέτρα, κρύβει το πρόβλημα «κάτω από το χαλί» και «ρίχνει το μπαλάκι» στους Δήμους ενώ γνωρίζει ότι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, όπως φάνηκε ξεκάθαρα και μετά το σεισμό της 19ης Ιουλίου.  Την ίδια ώρα κρατούν αποδυναμωμένη και με «συντρέχουσα αρμοδιότητα» την ΚΤΥΠ, ενώ ουσιαστικά στην πράξη είναι ο μόνος φορέας που μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο και να αντεπεξέλθει στις ανάγκες τόσο προσεισμικά όσο και μετασεισμικά, αρκεί να ενισχυθεί σε αρμοδιότητες, χρηματοδότηση και μηχανικούς.  Από τα στοιχεία που προαναφέραμε φαίνεται ξεκάθαρα ότι η ΚΤ.ΥΠ. με λιγότερους από 50 Μηχανικούς(ΠΕ και ΤΕ) όλων των ειδικοτήτων, έκανε μετασεισμικούς ελέγχους σε 355 σχολεία των σεισμόπληκτων δήμων και (με υπουργική εντολή;) σε δεκάδες άλλα, σε  34 μεγάλα νοσοκομεία και σε κτίρια δικαστηρίων και υπουργείων ! Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας έβαλε στο σχεδιασμό της την ΚΤ.ΥΠ. παρότι δεν το προβλέπει η νομοθεσία και χωρίς να υπολογίζει τη μεγάλη αποδυνάμωσή της σε μηχανικούς και την κατάργηση του τομέα ελέγχων και εκτάκτων αναγκών.

 Στο εξίσου κρίσιμο ερώτημα του Κ.Κ.Ε. «Ποιος έχει την εποπτεία και τον έλεγχο αν οι επισκευές που απαιτούνται μετά τους μετασεισμικούς ελέγχους γίνονται και γίνονται σωστά (αρκετές απαιτούν εξειδικευμένα συνεργεία και υλικά) η απάντηση είναι αποκαλυπτική.    Το «καλώς έχειν» των επισκευαστικών εργασιών που γίνονται, δίδεται από τις τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων και ενέχει θέση επιβεβαίωσης καταλληλότητας για την ασφαλή λειτουργία του σχολείου. Όμως στο ερώτημα του ΚΚΕ «Ποιες είναι οι αιτίες των βλαβών που βρέθηκαν στους ελέγχους που έγιναν απαντούν ότι στη μεγάλη πλειονότητα δεν οφείλονται στον πρόσφατο σεισμό, αλλά  είτε σε ελλιπή συντήρηση είτε σε αστοχία σε επισκευές από παλιότερους σεισμούς !!  Επίσης στο ερώτημα για 100 εκθέσεις αυτοψιών που είχαν σταλεί στους Δήμους μετά το σεισμό του 1999 και αφορούσαν σοβαρές ζημιές σε σχολεία, η ΚΤΥΠ απαντά ότι …. διεξάγεται έλεγχος στο αρχείο της, αλλά έτσι κι αλλιώς την αποκλειστική ευθύνη έχουν οι οικείες υπηρεσίες δόμησης των Δήμων (ΥΔΟΜ) στις οποίες και στέλνονται οι Εκθέσεις.

Από όλα όσα προαναφέραμε είναι προφανές ότι, το κράτος θα πρέπει να έχει την ευθύνη και την εποπτεία για τους ελέγχους και τις επισκευές και όχι να μεταφέρει στους Δήμους και τις Περιφέρειες μία ευθύνη που εκ των πραγμάτων δεν πρέπει και δεν μπορούν να αναλάβουν. Μία ευθύνη που αφορά στην υγεία και ασφάλεια χιλιάδων ανθρώπων μεταξύ των οποίων των παιδιών μας. Μία ευθύνη που πρέπει να παρέχεται ισότιμα σε όλους με ευθύνη του κράτους και δεν μπορεί να είναι πολλών ταχυτήτων και επιπέδων, ανάλογα με τις τεχνικές και οικονομικές δυνατότητες και υποδομές κάθε Δήμου ή Περιφέρειας.  Όπως επίσης θεωρούμε επιεικώς απαράδεκτο και εκ του πονηρού να μην παίρνονται μέτρα για την αντιμετώπιση προβλημάτων που αναφέρονται ευθέως στο απαντητικό έγγραφο της ΚΤ.ΥΠ. όπως ότι, η διενέργεια Προσεισμικών ελέγχων απαιτεί πολλαπλάσιο από το υφιστάμενο τεχνικό προσωπικό ή ότι δευτεροβάθμιους ελέγχους μπορούν να κάνουν μόνο εξειδικευμένα ιδιωτικά γραφεία

Ως εργαζόμενοι στην ΚΤΥΠ, ως γονείς και ως χρήστες των δημοσίων κτιρίων, για πολλοστή φορά «κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου» που θα έπρεπε ήδη να έχουν ακούσει οι κυβερνώντες μετά την εμπειρία του σεισμού της 19ης Ιουλίου, αλλά και την  έντονη σεισμική δραστηριότητα του τελευταίου διαστήματος. Πρέπει άμεσα το κράτος να σταματήσει τη διάχυση ευθυνών και να αναλάβει με νομοθετική ρύθμιση και ουσιαστικά μέτρα την ευθύνη της εποπτείας, των ελέγχων και των αναγκαίων επισκευών για όλα τα δημόσια κτίρια με πρώτα τα σχολεία, τα νοσοκομεία και άλλα σημαντικά δημόσια κτίρια.  

 

ΩΣ  ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ  ΣΤΙΣ  ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ  ΥΠΟΔΟΜΕΣ  ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

 

  1. Θεσμική κατοχύρωση της ΚΤΥΠ ως του κατεξοχήν αρμόδιου τεχνικού κατασκευαστικού φορέα του κράτους για τις δημόσιες κτιριακές υποδομές με προτεραιότητα στις υποδομές Παιδείας, Υγείας-Πρόνοιας και Δικαιοσύνης.
  2. Ενίσχυση σε χρηματοδότηση και σε μηχανικούς των αναγκαίων ειδικοτήτων.
  3. Αναδιάρθρωση του φορέα και βελτίωση της λειτουργίας του, ώστε να ξαναρχίσουν με ταχύτατους ρυθμούς οι Προσεισμικοί έλεγχοι, να επιταχυνθούν και να γίνουν όπως πρέπει οι επισκευές στα σχολικά και άλλα δημόσια κτίρια που βρέθηκαν βλάβες, αλλά και να υπάρχει επάρκεια, ετοιμότητα και εξειδίκευση στην αντιμετώπιση εκτάκτων γεγονότων. Παράλληλα να διαμορφωθεί και να υλοποιηθεί ένα γενναίο πρόγραμμα κατασκευής σύγχρονων και ασφαλών σχολείων και άλλων δημόσιων κτιρίων στην Παιδεία, την Υγεία, τη Δικαιοσύνη και αλλού με βάση τις ανάγκες.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ (Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.)

Μ Α: Απάντηση στην με αριθμό 820/33/23.09.2019 Ερώτηση – ΑΚΕ, σχετικά με τον αντισεισμικό έλεγχο σχολικών και δημόσιων κτηρίων, τον προσεισμικό και μετασεισμικό έλεγχο κτηρίων.

Το με αρ. πρωτ. Υ.Σ. /Β-1302/24.09.2019 έγγραφό σας.

Απαντώντας στη σχετική Ερώτηση/ΑΚΕ που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από ομάδα βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ σχετικά με τον αντισεισμικό έλεγχο σχολικών και δημόσιων κτηρίων, τον προσεισμικό και μετασεισμικό έλεγχο των κτηρίων με αφορμή το σεισμό της 19ης Ιουλίου 2019 που έπληξε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής, και σε ότι αφορά στη Γενική Διεύθυνση Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.), σας γνωστοποιούμε ότι:

Ο μετασεισμικός έλεγχος των κτηρίων είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και υλοποιείται δια της Γ.Δ.Α.Ε.φ.Κ. Ο μετασεισμικός έλεγχος έχει στόχο την υπόδειξη στουΐς πολίτες των κτηρίων που είναι ακατάλληλα ή κατάλληλα για χρήση, τον εντοπισμό των επικινδυνοτήτων και των κτηρίων που χρειάζονται άμεση υποστύλωση και τον προσδιορισμό της πληγ’είσας περιοχής προκειμένου να ενταχθεί σε πρόγραμμα αποκατάστασης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Σύμφωνα με το «Σχέδιο Δράσεων Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση σεισμών» της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (αρ. πρωτ. 2018/09.03.2018), η Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ. είναι αρμόδια για τη διενέργεια αυτοψίας στα πληγέντα κτήρια αμέσως μετά από σεισμό (πρωτοβάθμιος έλεγχος). Προβαίνει άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες δηλ. κινητοποιεί τουο μηχανικούς της Διεύθυνσης, και αν απαιτείται μηχανικούς της Γενικής Γραμματείας Υποδομών και των Δήμων, οργανώνει τη μετάβαση τους στον τόπο του συμβάντος ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η σεισμική δραστηριότητα, με σκοπό την εκτίμηση των βλαβών των κτηρίων και την ενημέρωση των πολιτών με την σύνταξη σχετικού δελτίου της Γ.Δ.Α.Ε.φ.Κ., για την κατοικησιμότητα ή μη των κτηρίων τους, δηλ. αν είναι ασφαλής ή όχι η χρήση τους,

Στα | κτήρια που στον πρωτοβάθμιο έλεγχο χαρακτηρίζονται ‘ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΣΙΜΑ’, διενεργείται δευτεροβάθμιος έλεγχος. Σκοπός του δευτεροβάθμιου ελέγχου είναι ο επανέλεγχος των κτηρίων, δεδομένης της φθίνουσας πορείας της σεισμικής ακολουθίας καθώς και ο εντοπισμός άστεγων νοικοκυριών προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την προσωρινή στέγασή τους. Με τον δευτεροβάθμιο έλεγχο τα κτήρια χαρακτηρίζονται κατάλληλα για χρήση ‘ΠΡΑΣΙΝΑ’ ή προσωρινά ακατάλληλα για χρήση ‘ΚΙΤΡΙΝΑ’ ή επικίνδυνα για χρήση ‘ΚΟΚΚΙΝΑ’. Κατά τον δευτεροβάθμιο έλεγχο διενεργούνται αυτοψίες αποκλειστικά από μηχανικούς της Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ., οι οποίοι συντάσσουν και δίνουν στους πολίτες το σχετικό δελτίο της Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ.

Επισημαίνεται ότι για κτήρια και εγκαταστάσεις υποδομών υγείας, δικαιοσύνης και παιδείας, αρμόδια υπηρεσία για τη διενέργεια αυτοψίας είναι η “Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.”. Στα δημόσια κτήρια διενεργείται αυτοψία από τους μηχανικούς του αρμόδιου φορέα διαχείρισης, και εφόσον διαπιστωθούν βλάβες από τον σεισμό, ενημερώνουν τη Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ. προκειμένου να στείλει κλιμάκια μηχανικών της Υπηρεσίας.

Σας ενημερώνουμε ότι από το αρχείο της Υπηρεσίας διαπιστώθηκε ότι μεγάλος αριθμός κτηρίων, από αυτά που χαρακτηρίστηκαν στον πρωτοβάθμιο έλεγχο «ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΣΙΜΑ», είχαν ήδη χαρακτηριστεί ακατάλληλα για χρήση «ΚΙΤΡΙΝΑ» από το σεισμό του 1999 και δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες επισκευής για την αποκατάστασή τους και συνεπώς εξακολουθούσαν να είναι ακατάλληλα για χρήση.

Σε ότι αφορά στα υπόλοιπα θέματα της Ερώτησης/ΑΚΕ, σας ενημερώνουμε ότι η Γ.Δ.Α.Ε.Φ.Κ. δεν είναι αρμόδια.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΟΥ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
«Ο.Α.Σ.Π.»

Τμήμα: Αντισεισμικής Τεχνολογίας
Πληροφορίες: Δ. Παναγιωτοπούλου
Γ. Ζάγορα

Θέμα: Απάντηση στο με αρ. πρωτ. Β-1302/24.09.2019 έγγραφό σας που αναφέρεται στην με αρ. πρωτ. 820/33/23.09.2019 Ερώτηση – ΑΚΕ που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ.κ. X. Κατσιώτης, Γ. Γκιόκας, Λ. Κανέλλη και Δ. Μανωλάκου.

Σε απάντηση της ανωτέρω Ερώτησης – ΑΚΕ, σας ενημερώνουμε ότι ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.) είναι ο αρμόδιος φορέας για το σχεδίασμά και την εφαρμογή της αντισεισμικής πολιτικής στην Ελλάδα θέτοντας άξονες προτεραιοτήτων και δράσεων για την υλοποίηση της πολιτικής αυτής σε όλα τα επίπεδα.

Από το 2001 μέχρι σήμερα, με εποπτεία του Ο.Α.Σ.Π., υλοποιείται το πρόγραμμα «Προσεισμικός έλεγχος κτιρίων Δημόσιας και Κοινωφελούς χρήσης», το οποίο βρίσκεται στο πρώτο στάδιο, του Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού ελέγχου. Στόχος του πρωτοβάθμιου προσεισμικού ελέγχου των κτιρίων δημόσιας και κοινωφελούς χρήσης είναι η καταγραφή των υφιστάμενων κτιρίων και μία πρώτη εκτίμηση της σεισμικής επάρκειάς τους προκειμένου να καθοριστούν οι προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο για τον περαιτέρω έλεγχο και τη λήψη μέτρων προστασίας, με βάση τα στοιχεία που συλλέγονται και καταγράφονται σε σχετικά δελτία. Ο έλεγχος αυτός διενεργείται σε κάθε επίπεδο διοικητικής δομής της χώρας από τους φορείς που έχουν την ευθύνη της λειτουργίας και ασφάλειας των κτιρίων και εγκαταστάσεων (έγγραφο Γ.Γ.Π.Π. 2450/09.04.2012, αναθεώρηση 2018/09.03.2018).

Από το 2001 μέχρι σήμερα έχουν εισαχθεί στην ηλεκτρονική βάση που τηρείται στον Οργανισμό 14.574 Δελτία Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού Ελέγχου.

Ο προσεισμικός έλεγχος των σχολικών κτιρίων είναι ευθύνη της ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε. (πρώην Ο.Σ.Κ.), (άρθρο 2, παρ.22 του Ν.3027/28.06.2002).

Η διαδικασία του Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού ελέγχου, δεν αναστέλλει τις ευθύνες και υποχρεώσεις των αρμοδίων φορέων για τη λήψη άμεσων και επειγόντων μέτρων προστασίας του κοινού και των εργαζομένων από κτίρια που κρίνονται επικίνδυνα σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

Ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας δεν έχει καμία αρμοδιότητα για τα υπόλοιπα θέματα που τίθενται στην ανωτέρω αναφερόμενη Ερώτηση – ΑΚΕ.

Περισσότερα

Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας: Καμία στήριξη στο κράτος δολοφόνο του Ισραήλ

Όλες και όλοι στο συλλαλητήριο το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου στους Άγιους Θεοδώρους Κορινθίας στις...

Συνδικάτο Εργ. Επισιτισμού Τουρισμού Ξενοδοχείων Αττικής: Ήρθε η ώρα να ακουστεί η φωνή μας σε κάθε ξενοδοχείο.

«Το «θαύμα» του τουρισμού που οι εργαζόμενοι του κλάδου «χτίζουν» καθημερινά αποκαλύπτεται! Άλλος ένας συνάδελφος...

Σωματείο Εργαζομένων Mitel Networks: Ψήφισμα Γενικής Συνέλευσης σχετικά με την Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβασης Εργασίας

Ψήφισμα των Γενικής Συνέλευσης μελών του Σωματείου Εργαζομένων Mitel Networks για την έναρξη διαδικασιών...