Αυτές τις μέρες, προφανώς λόγω έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, η κυβέρνηση εξήγγειλε «παρεμβάσεις 250 εκατομμυρίων ευρώ στα σχολεία». Μάλιστα στη συνέχεια διευκρινίστηκε ότι, αυτές οι «παρεμβάσεις» θα αφορούν κυρίως σε αντικατάσταση παλιών τουαλετών, σε βελτίωση αύλειων χώρων και σε σοβαντίσματα. Οι πιο καλοπροαίρετοι θα πουν «από το ολότελα..». ΟΜΩΣ η κατάσταση στα σχολικά κτίρια της χώρας και ιδιαίτερα στην Αττική και τη Θεσααλονίκη δεν επιτρέπει ούτε εφησυχασμό, ούτε «μερεμέτια». Πλέον πάνω από το 50% των σχολικών κτιρίων είναι κατασκευασμένα σχεδόν πριν από μισό αιώνα, με τον αντισεισμικό κανονισμό του 1985 ή όταν δεν υπήρχε αντισεισμικός κανονισμός, είναι παλιά, κακοσυντηρημένα και καταπονημένα. Η κατάσταση αυτή έγινε σχεδόν ανεξέλεγκτη εδώ και μία τουλάχιστον δεκαετία που οι εκάστοτε κυβερνήσεις αποφάσισαν και θεσμοθέτησαν τη διάχυση της ευθύνης και των αρμοδιοτήτων για τη Σχολική στέγη σε Δήμους, Περιφέρειες και άλλους φορείς. Χαρακτηριστική της ανεξέλεγκτης κατάστασης ήταν η απάντηση της Γενικής γραμματείας Αποκατάστασης Φυσικών καταστροφών του υπουργείου Υποδομών, σε ερώτηση σχετικά με τις ανεξήγητα μεγάλες ζημιές σε σχολεία που παρατηρήθηκαν σε ελέγχους κλιμακίων των Κτιριακών Υποδομών μετά το σεισμό του 2019 στη Δυτική Αττική: «…από το αρχείο της Υπηρεσίας διαπιστώθηκε ότι, μεγάλος αριθμός κτηρίων, από αυτά που χαρακτηρίστηκαν στον πρωτοβάθμιο έλεγχο «ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΣΙΜΑ», είχαν ήδη χαρακτηριστεί ακατάλληλα για χρήση «ΚΙΤΡΙΝΑ» από το σεισμό του 1999 και δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες επισκευής για την αποκατάστασή τους και συνεπώς εξακολουθούσαν να είναι ακατάλληλα για χρήση».
Απέναντι σε αυτή την εν πολλοίς ανεξέλεγκτη έως επικίνδυνη κατάσταση πολλών σχολικών κτιρίων, η κυβέρνηση αντέτεινε προ διετίας και μετά τον καταστροφικό σεισμό στην Τουρκία, πρωτοβάθμιους ελέγχους(οπτικούς) με ευθύνη του ΤΕΕ (που μέχρι και σήμερα δεν έχουν καν ολοκληρωθεί), συνεχείς κύκλους συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων δηλ. σαρδελοποίησης μαθητών και εκπαιδευτικών και τώρα… σοβαντίσματα και αλλαγή τουαλετών!
Την ίδια ώρα βέβαια οι Κτιριακές Υποδομές, ο μόνος τεχνικός κατασκευαστικός φορέας του κράτους που έχει αναγνωρισμένα την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία να φέρει σε πέρας την ευθύνη που πρέπει να έχει κεντρικά το κράτος για τη Σχολική Στέγη, έχει μείνει με λιγότερο από 200 εργαζόμενους εκ των οποίων 70 μηχανικοί, ενώ έχει επιφορτιστεί με όλα τα δημόσια κτίρια της χώρας(σχολεία, νοσοκομεία, δικαστήρια, πυροσβεστικοί σταθμοί, κ.λπ.). Οι υποσχέσεις για ενίσχυση του φορέα σε τεχνικό και άλλο προσωπικό έχουν μείνει «στα χαρτιά» με αποτέλεσμα οι εναπομείναντες εργαζόμενοι να έχουμε φτάσει στα όρια της απόγνωσης επιφορτισμένοι η κάθε μία και ο καθένας με δεκάδες έργα, επιτροπές και άλλα καθήκοντα που ολοένα αυξάνονται. Μετά την αποκατάσταση των σχολείων στη Θεσσαλία, τώρα μας αναθέτουν τις εξαγγελθείσες παρεμβάσεις στα σχολεία όλης της χώρας, χωρίς να γίνεται ούτε κουβέντα για ουσιαστική ενίσχυση του φορέα σε προσωπικό και μέσα.
Η πολιτική του «πάμε κι όπου βγει» που οδήγησε στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, τώρα και στα σχολεία. Κι ας άρχισαν ήδη να πέφτουν και πάλι σοβάδες πριν καλά καλά αρχίσει η νέα σχολική χρονιά.
Οι εργαζόμενοι στις Κτιριακές Υποδομές το λέμε για πολλοστή φορά και… «το κρίμα στο λαιμό τους» ότι η μόνη ουσιαστική αντιμετώπιση της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στα σχολικά κτίρια απαιτεί :
- Το κράτος να αναλάβει κεντρικά την ευθύνη και τις αρμοδιότητες για τη Σχολική Στέγη, μέσω ενός εξειδικευμένου τεχνικού φορέα του δημοσίου όπως οι ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ, ο οποίος όμως θα ενισχυθεί άμεσα και σημαντικά με μόνιμο εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό(70 είναι οι κενές οργανικές θέσεις μόνο για τους μηχανικούς), με τα αναγκαία σύγχρονα μέσα και υλικά και βέβαια με την απαιτούμενη κρατική χρηματοδότηση.
- Να διαμορφωθεί ένα γενναίο πενταετές πρόγραμμα οικοδόμησης νέων σύγχρονων και ασφαλών σχολείων, τα οποία θα καλύψουν τις μεγάλες ελλείψεις με βάση τις σύγχρονες προδιαγραφές και ανάγκες στην εκπαίδευση, θα αντικαταστήσουν εκατοντάδες παλιά, γερασμένα και καταπονημένα σχολεία και βέβαια θα βάλουν τέλος στην ντροπή των προκατ νηπιαγωγείων που «νομιμοποίησαν» οι κυβερνώντες με αφορμή τη δίχρονη προσχολική αγωγή.
- Την ίδια ώρα θα πρέπει να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς ο έλεγχος των σχολικών κτιρίων, αλλά και οι παρεμβάσεις ό,που απαιτείται. Συνεπώς θα πρέπει να διαμορφωθεί με ευθύνη και έλεγχο του κράτους ο απαραίτητος πιστοποιημένος μηχανισμός και να δοθεί η αναγκαία χρηματοδότηση, ώστε να γίνονται άμεσα οι επισκευές και άλλες παρεμβάσεις που απαιτούνται και όχι να περιμένουν να ολοκληρωθεί ο κύκλος των πρωτοβάθμιων ελέγχων από το ΤΕΕ, να σταλούν τα στοιχεία στον ΟΑΣΠ, να εκτιμηθεί ποια χρήζουν δευτεροβάθμιων ελέγχων και…«μετά θα δούμε».