Καταρχάς να εκφράσουμε την θλίψη και την οργή μας για την πολύνεκρη τραγωδία στο ναυάγιο της Πύλου, πρόσφυγες και μετανάστες είναι θύματα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας και των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων.
Είναι η ίδια πολιτική που προκαλεί τα εργοδοτικά εγκλήματα, όπως στο Λαύριο, στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, στο ναυπηγείο της Σύρου, επειδή δεν εφαρμόζονται ούτε τα ελάχιστα που προβλέπονται για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.
Θέλουμε να εκφράσουμε τα συλλυπητήρια μας στους συγγενείς του δύτη που σκοτώθηκε στην επιθεώρηση πλοίου στο Λαύριο, ενώ υπάρχουν αναπάντητα ερωτήματα και ευθύνες της ναυτιλιακή εταιρείας και της εταιρείας που ανέλαβε την καταδυτική εργασία.
Για την εργοδοσία πάνω από την προστασία της ζωής, είναι τα κέρδη τους, όπως καταγράφηκε και στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη.
Τα σωματεία μας πραγματοποιούμε τη σημερινή συνέντευξη τύπου στην Πάτρα, επειδή οι εφοπλιστές επιδιώκουν το λιμάνι της Πάτρας να αποτελέσει αφετηρία στην εφαρμογή των διαχρονικών αντεργατικών σχεδίων τους, που επεξεργάζονται με τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις τους, για να επιβάλλουν και στα επιβατηγά πλοία συνθήκες εργασίας με ναυτεργάτες χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα.
Την 1η Ιούνη πραγματοποιήθηκε έκτακτη σύγκλιση της Ε.Ε της ΠΝΟ με αφορμή 2 επιστολές των ναυτιλιακών εταιρειών ATTICA GROUP και ΑΝΕΚ, που στάλθηκαν στην ομοσπονδία, στις οποίες γίνεται αναφορά στις ελλείψεις για τη στελέχωση των πλοίων τους.
Στις επιστολές τους, επισημαίνουν «για τις άμεσες ενέργειες σας, διότι είναι αναγκαίο να καλυφθούν άμεσα προς αποκατάσταση των υφιστάμενων συνθέσεων».
Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Έχουμε διαχρονικά αναδείξει την απαίτηση των εφοπλιστών για την πλήρη εφαρμογή του Ε.Κ 3577/1992 και κύρια στις οργανικές συνθέσεις, για να διαμορφωθούν συνθήκες όπως στην κρουαζιέρα που από το 2010 (ν.3872) δεν εφαρμόζεται ενιαία ΣΣΕ, αλλά διεθνείς συμβάσεις, με χαμηλόμισθους και ανασφάλιστους ναυτεργάτες.
Στη συνεδρίαση της Ε.Ε καταγγείλαμε την οργανωμένη και συντονισμένη επίθεση, μέσα στην προεκλογική περίοδο, από τους εφοπλιστές, με τη στήριξη του νομοθετικού πλαισίου των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων.
Οι εφοπλιστές γνωρίζουν και το έχουν προαναγγείλει ότι τη θερινή περίοδο, θα ξεπεράσουν κάθε ρεκόρ στην τουριστική κίνηση και θα προσπαθήσουν με αυτό τον αριθμό πλοίων, που είναι υποσυντήρητα, με την πλειοψηφία υπερήλικα, τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, τα εξαντλητικά δρομολόγια και εξοντωτικά ωράρια εργασία, να αυξήσουν τα κέρδη τους από την εκμετάλλευση των ναυτεργατών. Αλλά και με τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, που είναι απαγορευτικές για την εργατική λαϊκή οικογένεια, με τις διακοπές να αποτελούν είδος πολυτελείας.
Σε αυτές τις συνθήκες επιδιώκουν και με πρόσχημα τις ελλείψεις στη στελέχωση των πλοίων, να αποτελέσουν οι γενικές υπηρεσίες την αφετηρία της ανατροπής των συγκροτημένων δικαιωμάτων των ναυτεργατών, με τη διάλυση των ΣΣΕ, της κοινωνικής ασφάλισης, γεγονός, που το τροφοδότησε και η πρόσφατη αναθεώρηση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου.
Θα επαναλάβουν τη γνωστή τακτική, αρχής γενομένης με τις γενικές υπηρεσίες, που ακολούθησαν διαχρονικά, σε ποντοπόρα, κρουαζιερόπλοια, με αποτέλεσμα συντριπτικά χτυπήματα σε όλες τις ειδικότητες και να αντικατασταθούν οι ναυτεργάτες με δικαιώματα στον ένα ή τον άλλο βαθμό, από χαμηλόμισθους, ανασφάλιστους, σε συνεργασία με δουλεμπορικά γραφεία, τα οποία αξιοποιούν στα ποντοπόρα και τα κρουαζερόπλοια.
Στα σχέδια τους και το πρότειναν στην ομοσπονδία, περιλαμβάνεται η κάλυψη των θέσεων εργασίας στα πλοία της ακτοπλοΐας, να πραγματοποιηθεί με τη μετάθεση πληρωμάτων από τα πλοία της Πάτρας – Ιταλίας, ανοίγοντας την πόρτα για την είσοδο χαμηλόμισθων, ανασφάλιστων ναυτεργατών με την εφαρμογή του Ε.Κ 3577/1992 και θα ακολουθήσει η ακτοπλοΐα.
Επίσης προτείνουν τη μείωση των συνθέσεων, δυναμιτίζοντας περισσότερο την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Να θυμίσουμε ότι στο βωμό της κερδοφορίας των εφοπλιστών, οι συνθήκες γαλέρας, οι μειωμένες συνθέσεις και οι δυσκολίες στην επικοινωνία πληρώματος – επιβατών λόγω συνθηκών «Βαβέλ», συνέβαλαν στα εφοπλιστικά εγκλήματα. Αναφέρουμε ενδεικτικά τα πλοία «EUROFERRY OLYMPIA», «NORMAN ATLANTIC», «COSTA CONCORDIA», με δεκάδες νεκρούς και αγνοούμενους.
Να υπενθυμίσουμε ότι στα πλοία που εκτελούσαν δρομολόγια Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ιταλία, μετά από απεργιακές κινητοποιήσεις των ναυτεργατών στις αρχές της δεκαετίας του ’90, επιβάλαμε την ασφάλιση στο ΝΑΤ.
Στη συνεδρίαση της Ε.Ε της ΠΝΟ, επισημάναμε ότι επιχειρείται να μετατεθεί το πρόβλημα της στελέχωσης των πλοίων στα σωματεία, ενώ την πλήρη ευθύνη για την αναπαραγωγή του ναυτεργατικού δυναμικού, την έχει η αντιναυτεργατική πολιτική όλων των κυβερνήσεων και οι εφοπλιστές. Μειώνοντας τις οργανικές συνθέσεις, εφαρμόζουν την αλληλοκάλυψη ειδικοτήτων χρησιμοποιώντας, δόκιμους πλοιάρχους για τζόβενα και επίκουρους, δόκιμους μηχανικούς για καθαριστές. Δεν υπάρχει υποχρεωτική εφαρμογή για θέσεις εργασίας, που να συμβάλουν στην εξέλιξη των ειδικοτήτων, όπως επίκουροι, τζόβενα, καθαριστές, δόκιμοι.
Χαρακτηριστική είναι και η εφαρμογή του ν.4150/2013 για την επιβατηγό ναυτιλία, που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ και 10 χρόνια μετά, τόσο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και η κυβέρνηση της ΝΔ δεν τον κατήργησαν, δίνοντας το δικαίωμα στους εφοπλιστές να μειώνουν από 1η Νοέμβρη και μέχρι 31 Μάρτη, κατά 60% το προσωπικό των γενικών υπηρεσιών στα επιβατηγά πλοία.
Για τα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία που δρομολογούνται μεταξύ Πάτρας – Ιταλίας, υπάρχουν υπουργικές αποφάσεις που καθορίζουν έναν ελάχιστο αριθμό ναυτεργατών και δίνουν το δικαίωμα στους εφοπλιστές να καθορίζουν την οργανική σύνθεση.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο οι απαράδεκτες συνθήκες που επικρατούν σε Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, Υπηρεσία Ναυτικών Μητρώων, Σωστικά, με αποτέλεσμα να προκαλούν αγανάκτηση και οργή για ζητήματα ανεργίας, έκδοσης φυλλαδίων, διπλωμάτων και πιστοποιητικών, βρίσκοντας έδαφος δουλεμπορικά πρακτορεία και ιδιωτικές σχολές, να αποκομίζουν κέρδη σε βάρος των ναυτεργατών.
Στις 20 Γενάρη στο Ετήσιο Τακτικό Συμβούλιο της ομοσπονδίας είχαμε αναδείξει σε τοποθέτηση ότι:
«Το επόμενο διάστημα πρέπει να απασχολήσει και συνδέεται με τις διαπραγματεύσεις για τις ΣΣΕ, η συντονισμένη προσπάθεια των εφοπλιστών στις ενδομεταφορές για την απελευθέρωση της και ουσιαστικά την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού 3577/92, σε ακτοπλοΐα, πορθμεία.
Είναι πολύ σοβαρή εξέλιξη και σε σχέση με το πλοίο «TERA JET» όπου η εταιρία SEAJETS, έδωσε ένα κείμενο στην αγγλική γλώσσα, παρουσιάζοντας το για ατομική σύμβαση.
Το έργο έχει παιχτεί στην κρουαζιέρα με τις τεράστιες ευθύνες που υπάρχουν, για το πως κάποιοι συνέβαλαν με τη στάση τους, με συμφωνίες για ποσοστά Ελλήνων ναυτεργατών, ενώ στον αντίποδα άλλοι χτυπιόντουσαν με απεργίες.
Οι εφοπλιστές και άλλοι νεροκουβαλητές, στρώνουν το έδαφος με το επιχείρημα δεν υπάρχουν έλληνες ναυτικοί.
- Η ναυτιλιακή εταιρεία ΑΤΤΙCΑ επιχείρησε και με πρόσχημα τη βοήθεια στην Ουκρανία, τη ναυτολόγηση Ουκρανών ναυτεργατών.
- H Ένωση Μικρών Αποστάσεων αντίστοιχα έκανε πρόταση να ναυτολογηθούν Ουκρανοί ναυτεργάτες
- Ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος δήλωσε «θα με γράψει η Ιστορία ότι θα καταργήσω το πιστοποιητικό ελληνομάθειας».
- Ο εφοπλιστής Θεολόγος Παναγιωτάκης δήλωσε «υπάρχουν ελλείψεις σε ειδικότητες ναυτεργατών».
Από εδώ και πέρα πρέπει να μας απασχολήσει πολύ σοβαρά και το ξεκαθαρίζουμε και από αυτό το βήμα, ότι όποιος στο συνδικαλιστικό κίνημα προσπαθήσει να εμπλακεί ενεργά σε σχεδιασμούς, που θα ανοίξουν δρόμους για την υλοποίηση της κατάργησης των ΣΣΕ, με όχημα την είσοδο ναυτεργατών από κοινοτικές χώρες, χωρίς εθνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις, αρκεί να καλύπτονται μισθολογικά από την χώρα που προέρχονται, θα έρθουν αντιμέτωποι με την πολύ σκληρή απάντηση μας».
Σε αυτή τη διαρκή επιθετικότητα των εφοπλιστών, έχουν συμβάλει με τη στάση τους οι δυνάμεις του εργοδοτικού – κυβερνητικού συνδικαλισμού και του οπορτουνισμού της ΠΝΟ.
Απομυζούν τεράστια ποσά με συμφωνίες με τους εφοπλιστές στα ποντοπόρα σε συνεργασία με την ITF, ώστε να μην εφαρμόζονται για το σύνολο των ναυτεργατών ενιαία η ΣΣΕ και η κοινωνική ασφάλιση.
Με συμφωνίες κάτω από το τραπέζι, σωματείων με εταιρείες, για να διασφαλίσουν ορισμένες θέσεις εργασίας και να τις χρησιμοποιήσουν εκβιαστικά σε μέλη τους, αποκομίζοντας οφέλη ακόμα και στις αρχαιρεσίες των σωματείων τους.
Συμφώνησαν να υπάρχει ποσόστωση στα κρουαζιερόπλοια με την τότε υπουργό ναυτιλίας κα. Κατσέλη και είναι γνωστή η φράση του προέδρου της ΠΕΝΕΝ σε απεργία το 2010, ότι «η υπουργός μας κορόιδεψε που μας είχε τάξει να είναι το 15% Έλληνες».
Οι ναυτεργάτες για να μην συντριβούν τα δικαιώματα τους, με την έμπρακτη αλληλεγγύη στους καταπέλτες των πλοίων των ταξικών δυνάμεων, των δυνάμεων του ΠΑΜΕ, συγκρούστηκαν παρά την επιβολή των 4 πολιτικών επιστρατεύσεων 2002, 2006, 2010, 2013, από κυβερνήσεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, αλλά και με εκατοντάδες απεργίες μέχρι σήμερα, παρότι κρίθηκαν όλες παράνομες στα δικαστήρια.
Οι εξελίξεις επιβάλλουν όπως αναφέραμε και σε σχετικό δελτίο τύπου, να σημάνει συναγερμός μέσα και έξω από τα καράβια, να κατανοήσουν οι ναυτεργάτες ότι είναι «προ των πυλών» το ξήλωμα των ΣΣΕ στην επιβατηγό ναυτιλία, η παραβίαση ακόμα κι αυτής της ανεπαρκούς οργανικής σύνθεσης, η κατηγοριοποίηση του πληρώματος με πρόσληψη χαμηλόμισθων ακόμα και ανασφάλιστων ναυτεργατών, οι συνθήκες γαλέρας, που θέλουν να διαμορφώσουν οι εφοπλιστές, οι πολιτικές και συνδικαλιστικές τους δυνάμεις.
Να είναι σε διαρκή ετοιμότητα για να απαντήσουμε με αγωνιστικές κινητοποιήσεις.
Τα σωματεία μας θα πρωτοστατούν με περιοδείες στα λιμάνια, για την ενημέρωση του κάθε ναυτεργάτη, προβάλλοντας και το διεκδικητικό μας πλαίσιο:
- Κατάργηση των αντιναυτεργατικών νόμων, του ΕΚ 3577/1992.
- Ενιαία εφαρμογή της ΣΣΕ (μισθός, υπερωρίες, έξτρα εργασίες, άδεια κ.ά) χωρίς καμία παρέκκλιση, για το σύνολο του πληρώματος.
- Αύξηση των οργανικών συνθέσεων, στις αυξημένες ανάγκες των πλοίων.
● Αντιμετώπιση της εντατικοποίησης της δουλειάς τους θερινούς μήνες και πρόσθετα μέτρα για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των ναυτεργατών, την ασφάλεια των πλοίων, της ανθρώπινης