Αναφορικά με την πολύπαθη αρμοδιότητα της μεταφοράς μαθητών των Δημόσιων Σχολείων, «Γενικών», Ειδικών, Προτύπων, Πειραματικών και Καλλιτεχνικών, σημειώνουμε τα εξής:
1. Παρά το γεγονός ότι η ανάθεση εκτέλεσης της αρμοδιότητας αυτής έχει δοκιμαστεί και από τους Δήμους και από τις Περιφέρειες τα σημαντικότατα προβλήματα που αντιμετωπίζουν μαθητές και γονείς παραμένουν, από τα εκατοντάδες κάθε χρόνο άγονα δρομολόγια, με τις επιπτώσεις, που όλοι γνωρίζουμε, ιδιαίτερα μεγάλες και σημαντικές στα παιδιά των ειδικών σχολείων.
2. Παρά το γεγονός ότι τα χρήματα που διατίθενται για την εκτέλεση της αρμοδιότητας αυτής είναι τεράστια πχ στην Περιφέρεια Αττικής προϋπολογίζονται για κάθε σχολική χρονιά για έτη 2025-2026, 2026-2027 και 2027-2028 περίπου 53.000.000, τα προβλήματα παραμένουν και διαιωνίζονται με την πολιτική επιλογή διάθεσης τόσων εκατομμυρίων σε ΚΤΕΛ και ταξί, αντί την προγραμματισμένη απόκτηση ιδιόκτητων μέσων μεταφοράς.
3. Δυστυχώς μέχρι τώρα όλες οι συζητήσεις που γίνονται σε θεσμικά όργανα (υπουργεία, Περιφέρειες, ΕΝΠΕ κλπ) δεν αφορούν την ουσία της αρμοδιότητας και πως αυτή θα πατήσει σε «στέρεες βάσεις», αλλά στο ποιος θα την ξεφορτωθεί, πως θα λειανθούν επιμέρους πλευρές και πως θα μπει τάξη και σειρά στις ακόρεστες διαθέσεις κερδοφορίας των ιδιωτικών μέσων μεταφοράς, διαθέσεις που συνδέονται με την τουριστική ζήτηση, το εύρος της τουριστικής περιόδου σε κάθε Περιφέρεια κλπ.
4. Η άνοδος του τουρισμού, η δυνατότητα των ΚΤΕΛ να λειτουργούν κι ως τουριστικά γραφεία ή να διαθέτουν τα λεωφορεία τους στον ΟΑΣΑ κλπ αποτελούν παράγοντες που όξυναν τα προβλήματα σε συνδυασμό με τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων
στα σχολεία, στο πλαίσιο της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.
5. Χωρίς λοιπόν να παραγνωρίζουμε τη σημασία σε επιμέρους πλευρές, όπως τη διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων όλων των εμπλεκόμενων φορέων ή την νομοθετική ρύθμιση για την μεταφορά μαθητών με εναλλασσόμενη κατοικία ή την ανάληψη της αρμοδιότητας από τους Δήμους στις περιπτώσεις που ταυτίζονται με ένα νησί κλπ, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ΧΩΡΙΣ ΔΗΜΟΣΙΑ ΜΕΣΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ και ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΙΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ (οδηγών, συνοδών κ.α.) τα υπαρκτά σοβαρά προβλήματα ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ…, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των εργαζομένων στις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών. Κι αυτό γιατί όλο το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και το σύστημα δημοσίων συμβάσεων διαχρονικά βασίζεται στην παντελή έλλειψη υποδομών μεταφοράς από το ίδιο το κράτος και επομένως αντικειμενικά το δικαίωμα μεταφοράς των μαθητών συνδέεται με το αν συμφέρει ή όχι κάθε ιδιώτη να αναλάβει κάποιο δρομολόγιο, ώστε να μην βγαίνουν άγονα τα δρομολόγια. Αν οι κάθε είδους ιδιοκτήτες πούλμαν, λεωφορείων, ταξί κλπ, θα διαθέσουν τα μέσα μεταφοράς που έχουν, αν θα συμφωνήσουν στις προσφερόμενες τιμές και δεν θα κρίνουν ασύμφορα τα δρομολόγια, αν δεν παραιτηθούν και δεν αποσύρουν ξαφνικά τα μέσα μεταφοράς που έχουν κλπ.
6. Η μόνη πρόταση που μπορεί να δώσει λύση είναι η απόκτηση από Δημόσιο Φορέα όλου του αναγκαίου στόλου οχημάτων, η πρόσληψη οδηγών & κατάλληλων συνοδών, ώστε έγκαιρα και ολοκληρωμένα να προγραμματίζονται και να πραγματοποιούνται όλα τα δρομολόγια, που χρειάζονται για την μεταφορά των μαθητών, που εντάσσονται στο «σύστημα» αυτό, χωρίς τον ασφυκτικό χιλιομετρικό περιορισμό, με ταυτόχρονη ένταξη και χρήση του στόλου αυτού σε υπόλοιπες ανάγκες και δράσεις μετακινήσεων (εκδρομές, επισκέψεις σε χώρους Πολιτισμού και Άθλησης, άλλα δρομολόγια κλπ.).
Κρίνουμε δε αναγκαίο η υλοποίηση μιας τέτοιας πρότασης να ξεκινήσει από τα ειδικά σχολεία.
Ως κατάλληλο φορέα στην υπάρχουσα κρατική δομή (χωρίς αυτό να είναι το κυρίαρχο ζήτημα) δεν θα μπορούσαμε παρά να υποδείξουμε το υπουργείο Παιδείας, μιας και η αρμοδιότητα αφορά δημόσια σχολεία και μαθητές.