Το τραγικό ατύχημα στη Βούλα είναι αποτέλεσμα της πολιτικής ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης των συγκοινωνιών
Το σοβαρό τροχαίο ατύχημα στη Βούλα, που είχε ως αποτέλεσμα τη σύγκρουση δύο λεωφορείων και τον τραυματισμό 47 επιβατών, δεν αποτελεί «μεμονωμένο περιστατικό», ούτε μπορεί να αποδοθεί απλώς σε ανθρώπινο λάθος. Είναι η τραγική απόδειξη των συνεπειών που φέρνει η ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και η λειτουργία τους με αποκλειστικό γνώμονα το «κόστος – όφελος», εις βάρος της ασφάλειας και των εργασιακών δικαιωμάτων.
Η επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων και η συνεχής μείωση των μισθολογικών και λειτουργικών δαπανών εξυπηρετούν μόνο τη μεγιστοποίηση των κερδών για εργολάβους, αναδόχους και επιχειρηματικά συμφέροντα. Παράλληλα, εντείνεται η εργοδοτική αυθαιρεσία και τρομοκρατία, τόσο προς τους εργαζόμενους όσο και προς τους επιβάτες.
Φθηνό και εξουθενωμένο προσωπικό για να βγαίνει το «έργο»
Η καθημερινή πραγματικότητα στους συγκοινωνιακούς φορείς αποτυπώνει το μέγεθος της εκμετάλλευσης:
- Οδηγοί που δουλεύουν βάρδιες μέχρι και 16 ώρες (Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής)
- Οδηγοί που προσλήφθηκαν για να δουλεύουν στην αστική συγκοινωνία αλλά στα ρεπό τους απασχολούνται σε εκδρομικά λεωφορεία (ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης)
- Ανάθεση άσχετων με την ειδικότητα τους καθηκόντων (καθαριότητα, μετακινήσεις λεωφορείων από και προς το συνεργείο κ.ά.) (Κοινοπραξίες ΚΤΕΛ)
- Κατάργηση των ρεπό των οδηγών με αποτέλεσμα 30 εργάσιμες μέρες τον μήνα (Ο.ΣΥ)
- Προγραμματισμένη υπερωρία 7 ημέρες την εβδομάδα 365 μέρες τον χρόνο (ΟΑΣΘ)
- Συμβασιούχοι οδηγοί σε εργασιακή ανασφάλεια (ΟΑΣΘ)
- Μη αναγνώριση της προϋπηρεσίας των οδηγών από τον ιδιωτικό τομέα ενώ ζητήθηκε για τη μοριοδότηση κατά τη διαδικασία πρόσληψης τους (Ο.ΣΥ, ΟΑΣΘ, ΣΤΑ.ΣΥ)
- Έλλειψη Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας(ΚΤΕΛ, ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, ΟΑΣΘ)
- Συνδικαλιστικές διώξεις και απολύσεις (ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης)
Εντατικοποίηση χωρίς προσωπικό – Παίζουν με τα όρια της εξάντλησης
Η διοίκηση του ΟΑΣΘ, ενώ η επάνδρωση παραμένει έως και -30% κάτω από το Οργανόγραμμα, παρά δηλαδή τις διαρκείς ελλείψεις προσωπικού, προσθέτει συνεχώς νέα δρομολόγια και απαιτεί με ανακοίνωση της προς τους εργαζόμενους «να μην χάνεται ούτε ένα». Οι προσλήψεις που εξαγγέλθηκαν (205) περιορίστηκαν τελικά στις 171, ενώ οι πραγματικές ανάγκες ξεπερνούν τους 250 οδηγούς. Οι 850 εν ενεργεία οδηγοί καλούνται να φέρουν εις πέρας το έργο 1.100. Οι τεχνίτες και άλλες κρίσιμες ειδικότητες έχουν μειωθεί δραματικά από την εποχή των μνημονίων.
Οι οδηγοί «μπροστινοί» για την εισπραξιμότητα
Με νέα εγκύκλιο, ο διευθυντής του του ΟΑΣΘ καλεί τους οδηγούς να επιβιβάζουν τους επιβάτες μόνο από την μπροστινή πόρτα για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής και να συνεργάζονται με τους ελεγκτές κομίστρου σε τυχόν εντάσεις με το κοινό οι οποίοι ελεγκτές έχουν εντολή να «συστήνουν» την αποβίβαση όσων επιβατών δεν έχουν εισιτήριο. Με αυτόν τον τρόπο, η ευθύνη για την πολιτική της διοίκησης μεταφέρεται στους εργαζόμενους, εκθέτοντάς τους σε αντιπαραθέσεις και εντάσεις με τους επιβάτες.
Το «ξύλο» όμως δεν θα το φάει η διοίκηση !
Καταγγέλλουμε την πολιτική της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης των αστικών συγκοινωνιών, που υποβαθμίζει την ποιότητα και την ασφάλεια του μεταφορικού έργου, θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και διαλύει κάθε έννοια αξιοπρεπούς εργασίας.
Απαιτούμε:
- Επαρκείς προσλήψεις μόνιμου προσωπικού
- Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας
- Αναγνώριση της προϋπηρεσίας των συμβασιούχων εργαζομένων
- Σεβασμό στα ωράρια και στα ρεπό
- Σύγχρονες, ασφαλείς, ποιοτικές και φθηνές συγκοινωνίες για το λαό – όχι για τα επιχειρηματικά κέρδη
Καλούμε τους εργαζόμενους στις συγκοινωνίες να ξεσηκωθούν ενάντια στη δουλειά ήλιο με ήλιο με τα 13ωρα που θέλει να νομοθετήσει η κυβέρνηση και τα 16ωρα που προσπαθεί να επιβάλει η εργοδοσία.
Για την Αττική τη Δευτέρα 7-7-2025 στις 11:00 των πρωί έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΑ (Ρεθύμνου 16)
Για τη Θεσσαλονίκη τη Δευτέρα 7-7-2025 έξω από το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης στις 19:30 το απόγευμα στη συγκέντρωση των σωματείων ενάντια στο αντεργατικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης.
`Η τα κέρδη τους ή οι ζωές μας!