Η υπόθεση με την άρνηση έκδοσης εισιτηρίου σε πολίτη αφρικανικής καταγωγής και η καταγγελία για «ειδικά δρομολόγια» της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, της εταιρίας που έχει ως σύνθημα το «Ταξιδεύεις σαν άνθρωπος» δεν είναι «μεμονωμένο περιστατικό», ούτε «παρεξήγηση». Αυτό άλλωστε παραδέχτηκε δημόσια και ο Διευθυντής του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Σ. Γεωργιάδης, σε τηλεοπτική του τοποθέτηση (OPEN TV), επικαλούμενος «τη νομοθεσία» και «συνεννόηση με την αστυνομία» την οποία η ΕΛ.ΑΣ. διέψευσε, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν συναίνεσε ούτε συμμετείχε σε διαδικασίες διακριτικής μεταχείρισης επιβατών.
Η αποκάλυψη, σε νεότερο ρεπορτάζ, εσωτερικού εγγράφου της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης προς τους εκδότες εισιτηρίων –όπου τους αναθέτει ρόλο «ντετέκτιβ» με ανακριτικές αρμοδιότητες και τους ζητά να καλλιεργούν «μύτη» για την εντόπιση δυσοσμίας, απειλώντας μάλιστα με ποινές– είναι απολύτως καταδικαστέα, αλλά όχι απρόσμενη. Το έδαφος στο οποίο διαμορφώνεται αυτή η σάπια λογική είναι η πολιτική της εμπορευματοποίησης των μεταφορών και η κρατική πολιτική της καταστολής και του ρατσισμού. Είναι το ίδιο σάπιο δόγμα που σπέρνει διαχωρισμούς ανάμεσα στους εργαζόμενους, αξιοποιώντας τον φόβο και την ανασφάλεια, για να περνάνε οι αντεργατικοί σχεδιασμοί χωρίς εμπόδιο.
Δεν μας εκπλήσσει ότι η συγκεκριμένη εταιρία στρέφεται ακόμα και ενάντια στους ίδιους της τους εργαζόμενους, επιχειρώντας να επιβάλει απαράδεκτες ρατσιστικές εντολές, στο όνομα της «προστασίας του εμπορεύματος» της –δηλαδή των κερδών της– αρνούμενη τη μετακίνηση σε ανθρώπους.
Δεν ξεχνάμε ότι πρόκειται για την ίδια εταιρία που πριν λίγο καιρό απέλυσε μέλη του Δ.Σ. του νεοσύστατου σωματείου εργαζομένων της, επειδή τόλμησαν να οργανωθούν απέναντι σε μεσαιωνικές εργασιακές πρακτικές. Μόνο χάρη στον αγώνα και την κοινωνική κατακραυγή αναγκάστηκε να τους επαναπροσλάβει μετά και από δικαστική απόφαση. Είναι η ίδια εταιρία που αρνείται πεισματικά παράτυπα και παράνομα να μετατρέψει τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε αορίστου στους εργαζόμενους που δουλεύουν με διαδοχικές συμβάσεις μέχρι και 6 συνεχόμενα χρόνια για να τους έχει στην ανασφάλεια και στον φόβο της μη ανανέωσης της σύμβασης. Είναι η ίδια εργοδοσία που κατηγορείται με βάση καταγγελίες των εργαζόμενων ότι αξιοποιώντας τον παραπάνω φόβο και την τρομοκρατία έστησε «αντισωματείο» για να χτυπήσει τη φωνή των εργαζομένων. Αυτοί που σήμερα εφαρμόζουν ρατσιστικούς αποκλεισμούς είναι οι ίδιοι που χθες πολέμησαν τα συνδικάτα. Για το κέρδος δεν διστάζουν μπροστά σε τίποτα: ούτε στη διάσπαση των εργαζομένων, ούτε στη φίμωση της συλλογικής οργάνωσης, ούτε στον ρατσισμό.
Το «σκάνδαλο» της νέας σύμβασης
Καταγγέλλουμε δημόσια και το νέο «σκάνδαλο» χρυσώματος της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης από την κυβέρνηση της ΝΔ. Με τη νέα σύμβαση παραχώρησης γραμμών της αστικής συγκοινωνίας που υπέγραψε ο ΟΣΕΘ στις 10/4/2025 –με ισχύ έως 31/12/2025– το οχηματοχιλιόμετρο αποζημιώνεται πλέον με 2,014 € αντί για 1,72 € που ίσχυε στις προηγούμενες συμβάσεις. Δηλαδή, 17,1% αύξηση χωρίς καμία αιτιολόγηση και μάλιστα χωρίς τη ρήτρα μείωσης της τιμής σε περίπτωση πτώσης του κόστους καυσίμου.
Έτσι, τα ΚΤΕΛ τσέπωσαν επιπλέον πάνω από 4 εκατομμύρια ευρώ, φτάνοντας συνολικά τα 30 εκατομμύρια από τον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο. Την ίδια ώρα, οι μισθοί των εργαζομένων δεν αυξήθηκαν κατά 17,1% ούτε μειώθηκε η τιμή του εισιτηρίου κατά το ίδιο ποσοστό! Για τους επιχειρηματικούς ομίλους διευκολύνσεις και παροχές· για το επιβατικό κοινό και τους εργαζόμενους, ταλαιπωρία, ακρίβεια και φτώχεια.
Ευθύνες των κυβερνήσεων και των αρμόδιων φορέων
Για όλα αυτά είναι πλήρως ενημερωμένοι ΟΣΕΘ , Υπουργείο Μεταφορών και Κυβέρνηση συνολικά από το σωματείο των εργαζόμενων της ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε., αλλά προκειμένου να εξυπηρετηθεί η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της αστικής συγκοινωνίας, των μεταφορών συνολικά και η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, εμφανίζουν επιλεκτική “απώλεια ακοής”, αποκαλύπτοντας και με αυτό τον τρόπο ποιος πραγματικά κυβερνάει αυτόν τον τόπο!!!! Η κατεύθυνση αυτή (της περαιτέρω εμπορευματοποίησης της συγκοινωνίας, των μεταφορών συνολικότερα), επιβεβαιώνεται άλλωστε εκτός από την παραχώρηση γραμμών στους ιδιώτες, την πανάκριβη ενοικίαση για τον λαό οχημάτων ξεπερασμένης τεχνολογίας, με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, από τον ιδιωτικό “εθνικό” προμηθευτή λεωφορείων, από το γεγονός ότι μια σειρά υπηρεσίες (καθαριότητα , φύλαξη, τηλεματική, έλεγχος κομίστρου, τοποθέτηση κρυστάλλων λεωφορείων κ.α.), σε κρατικής ιδιοκτησίας φορείς (ΟΑΣΘ), έχουν ήδη παραδοθεί βορά στην κερδοφορία λογής λογής επιχειρηματικών ομίλων και εργολάβων, με άμεσο αποτέλεσμα, χειρότερες αλλά και ακριβότερες υπηρεσίες για τον λαό, με τσακισμένους μισθούς και δικαιώματα για τους εργαζόμενους!!!
Η κυβέρνηση της ΝΔ και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις που ιδιωτικοποίησαν τις μεταφορές στη βάση του κανονισμού της ΕΕ 1370/2007 φέρουν ακέραια την ευθύνη. Ο Ν. 3920/2011 (νόμος Ρέππα, ΠΑΣΟΚ) και ο Ν. 4568/2018 (νόμος Σπίρτζη, ΣΥΡΙΖΑ) είναι η απόδειξη ότι όλοι μαζί έστρωσαν τον δρόμο για τα σημερινά εγκλήματα στις συγκοινωνίες, όσο κι αν τώρα παριστάνουν ψευτοαντιπολιτευτικά τους υπερασπιστές των δημοκρατικών δικαιωμάτων. Μάλιστα η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, του επανεμφανιζόμενου ως «σωτήρα» Αλέξη Τσίπρα, ήταν αυτή που παρέδωσε τις 6 πρώτες δημόσιες λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης με εργολαβία με τον νόμο 4568/2018.
Οι εργαζόμενοι δεν είναι δεσμοφύλακες
Οι εργαζόμενοι στις μεταφορές δεν είναι ούτε αστυνομικοί ούτε δεσμοφύλακες. Δεν θα γίνουμε εκτελεστικά όργανα ρατσιστικών εντολών· δεν θα χωρίσουμε τον κόσμο σε «νόμιμους» και «παράνομους». Η δουλειά μας είναι να εξυπηρετούμε με ασφάλεια, αξιοπρέπεια και ισοτιμία όλους τους επιβάτες. Οι ταξικές μας ανάγκες είναι κοινές: Έλληνες και μετανάστες εργάτες, επιβάτες και προσωπικό.
Απαιτούμε:
- Να ανακληθούν άμεσα όλες οι εσωτερικές οδηγίες της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που εισάγουν διακρίσεις.
- Να δεσμευτεί γραπτά η διοίκηση ότι το προσωπικό δεν θα διενεργεί ελέγχους που δεν ανήκουν στις αρμοδιότητές του, πόσο μάλλον παράνομες.
- Να γίνει διερεύνηση για τυχόν ευθύνες και εμπλοκή της Ελληνικής Αστυνομίας στη διεξαγωγή του «ειδικού δρομολογίου».
- Αυξήσεις μισθών και μετατροπή όλων των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου για τους εργαζόμενους της ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης
- Να σταματήσει η εργοδοσία το όργιο τρομοκρατίας απέναντι στο σωματείο εργαζομένων και τα μέλη του – καμία σκέψη για «εμφάνιση» αντισωματείου
Ο ρατσισμός είναι εργαλείο για να διαιρείται η εργατική τάξη. Γι’ αυτό και η απάντηση είναι ενιαία: καμία διάκριση, καμία ανοχή στον ρατσισμό.
Καλούμε τους εργαζόμενους στον κλάδο να υψώσουν ανάστημα. Να οργανωθούμε πιο δυνατά στα σωματεία μας, να παλέψουμε για τις δικές μας ανάγκες, για κοινωνικές υπηρεσίες, για μεταφορές που θα υπηρετούν τον λαό μας κι όχι τα κέρδη των λίγων.