Πραγματοποιήθηκαν οι προγραμματισμένες παραστάσεις σε Δήμο και Περιφέρεια από το Εργατικό Κέντρο (ΕΚΚΙ) και τα σωματεία που συμμετείχαν στην πρόσφατη σύσκεψη για την πυροπροστασία του Νομού. Συναντήσεις έγιναν με τον Διευθυντή Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Κεφαλονιάς κ. Τουμάση καθώς και με τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Δρακουλόγκωνα. Στις συναντήσεις αυτές τέθηκαν τα ζητήματα των τρόπων βοήθειας των εθελοντικών ομάδων που συστήνονται από τα συνδικάτα στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών. Επίσης, απαιτήθηκαν συγκεκριμένα μέτρα από κυβέρνηση – τοπική διοίκηση που αφορούν κυρίως την πρόληψη των πυρκαγιών, τη στελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών με μόνιμο προσωπικό, τη μέριμνα για τους πληγέντες και τη λήψη των αναγκαίων αντιπλημμυρικών – αντιδιαβρωτικών έργων.
Από τη συζήτηση επιβεβαιώνεται πως το ματωμένο πλεόνασμα, για το οποίο περηφανεύεται η κυβέρνηση, δένεται εκτός των άλλων και με τις αναδιαρθρώσεις στο κράτος, τις περικοπές και τις ελλείψεις στον τομέα της δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης. Η εμπορευματοποίηση της γης και η «δημοσιονομική προσαρμογή» με τις περικοπές των δαπανών σε πρόληψη και πυρόσβεση είναι ο πραγματικός εμπρηστής. Οι πολιτικές των κυβερνήσεων διαχρονικά και των τοπικών διοικήσεων προσκυνούν την καπιταλιστική κερδοφορία και αφήνουν απροστάτευτα δάση, υποδομές, λαϊκές κατοικίες και περιουσίες, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και ανθρώπινες ζωές. Οι τοπικές διοικήσεις σε Δήμο Κεφαλονιάς (ΝΔ) και Περιφέρεια (ΣΥΡΙΖΑ – ΛΑΕ) διαμόρφωσαν προϋπολογισμούς στηρίζοντας στην πράξη τις κεντρικές κυβερνητικές επιλογές.
Με βάση τη συζήτηση που έγινε προκύπτουν τα εξής ζητήματα:
- 1. Υπάρχει πρόβλημα στο γεγονός ότι ο σχεδιασμός, το προσωπικό, τα μέσα και οι πόροι μιας σειράς φορέων και υπηρεσιών που εμπλέκονται δεν κατευθύνονται με ενιαίο τρόπο και κατάλληλες κατανομές στην διασφάλιση της πυροπροστασίας. Αυτό εκδηλώνεται κύρια ως πρόβλημα συντονισμού αλλά και, ολοένα πιο καθαρά, και ως προτεραιότητα των αρχών ή και ως επιταγή ιδιωτικών συμφερόντων. Η πολιτική εξοβελισμού της Δασικής Υπηρεσίας από το κομμάτι της πυρασφάλειας και της προστασίας συνολικά του Δρυμού του Αίνου αποδεικνύεται επικίνδυνη.
Ενδεικτικά:
– στο μείζον πρόβλημα της προστασίας του Αίνου ο κεντρικός περιμετρικός δρόμος πυροπροστασίας του παραμένει αδιάβατος και η εργολαβία από τη Διεύθυνση Δασών (καλώς εχόντων των πραγμάτων) ξεκινά να υλοποιείται στις 31 Αυγούστου (!!!). Έτσι, η όποια πυρκαγιά θα βρει τον Εθνικό Δρυμό με «ανοικτές θύρες».
– μετά την διαπίστωση εστίας πυρκαγιάς από έκρηξη μετασχηματιστή υπήρξε ανακοίνωση από την τοπική ΔΕΗ και αντεγκλήσεις για το ποιος έχει την ευθύνη ελέγχου στις κολώνες του ρεύματος.
– στο ζήτημα των μέσων – και ενώ η ανεπάρκεια είναι καθεστώς – υπάρχουν διαθέσιμα μηχανήματα που είναι ανάγκη άμεσα να ριχτούν στη μάχη και τα οποία είτε έχουν πρόβλημα συντήρησης είτε κάτω από την πίεση άλλων αναγκών στην τοπική διοίκηση έχουν άλλες χρήσεις είτε «είναι παροπλισμένα» με το αιτιολογικό της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού είτε, ακόμη, με δυσκολία διατίθενται από μία υπηρεσία που αδυνατεί να τα χρησιμοποιήσει σε άλλη που έχει αυτή τη δυνατότητα.
– τη στιγμή που υπήρξε διαπιστωμένη έλλειψη πυροσβεστών η Fraport διέθεσε με δυσκολία μόλις 4 από τους 14 πυροσβέστες που έχουν δεσμευτεί στο αεροδρόμιο και μόνο σε μία περίπτωση. Αντίστοιχα, ο Δήμος Κεφαλονιάς προχώρησε σε 21 απολύσεις συμβασιούχων στην καθαριότητα (κοπή χόρτων κλπ), θεωρώντας πως δεν καλύπτουν πάγιες ανάγκες. Η άθλια αντιμετώπιση των πυροσβεστών που είχαν έρθει να ενισχύσουν το Νομό από την ναυτιλιακή εταιρία Kefalonian Lines, με το αιτιολογικό πως δεν είχε σύμβαση με την πυροσβεστική, είναι ένα άλλο παράδειγμα. Ενημερωθήκαμε, τέλος, πως φθάνουν ακόμη και λογαριασμοί της τάξης των χιλιάδων ευρώ από υπουργεία προς την τοπική διοίκηση για διάθεση μέσων (πχ ελικοπτέρων) που χρησιμοποιούνται για απεγκλωβισμό πολιτών.
- 2. Χρειάζεται άμεση έκτακτη επιχορήγηση από το κράτος που να καλύψει τα αναγκαία μέτρα αντιπυρικής προστασίας, με έμφαση στην πρόληψη, τις αποζημιώσεις των πληγέντων, τα αντιπλημμυρικά – αντιδιαβρωτικά έργα.
Οι δράσεις για την πρόληψη αφορούν:
– τον καθαρισμό του οδικού δικτύου, ιδιαίτερα του επαρχιακού, από ξερά χόρτα, την άμεση συντήρηση αγροτικών και λοιπών δρόμων, τη διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών. Η εγκατάλειψη από την κυβέρνηση της χρηματοδότησης για υλοποίηση του σχεδιασμού αποκατάστασης του οδικού δικτύου από τους σεισμούς έχει αρνητικές επιπτώσεις στους όρους με τους οποίους αντιμετωπίζονται και οι φωτιές.
– την κοπή κλαριών δέντρων όπου κριθεί αναγκαίο (πχ τα κλαριά στα πεύκα του δάσους των Κεραμειών που βρίσκονται από τη μια και την άλλη πλευρά του δρόμου εφάπτονται σε σημεία, διευκολύνοντας πιθανή φωτιά να περάσει το δρόμο).
– τον έλεγχο και τη λειτουργία των πυροσβεστικών κρουνών, τη σταθερή παροχέτευση νερού στις δεξαμενές του Αίνου από Δήμο – Περιφέρεια κλπ.
– την προμήθεια των αναγκαίων μηχανημάτων (πχ τουλάχιστον δύο υδροφόρων στο Δήμο Κεφαλονιάς). Σήμερα αξιοποιούνται από την αντιπεριφέρεια 17 υδροφόρες ιδιωτών και αντίστοιχα άλλες από το Δήμο. Χρειάζεται η άμεση αξιοποίηση των εξειδικευμένων χειριστών που διαθέτει ο Νομός και η προκήρυξη θέσεων για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, όπως έχει ζητηθεί από την Περιφέρεια, ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικά η πολιτική προστασία.
- 3. Τα χιλιάδες καμένα στέμματα δασικών, χορτολιβαδικών και λοιπών εκτάσεων, οι καμένες ελιές και τα αμπέλια, τα προβλήματα που θα συναντήσουν οι κτηνοτρόφοι για τη συντήρηση των κοπαδιών τους σε κόστος για τροφές κλπ, τα προβλήματα σε νοικοκυριά και μικρεμπόρους από τις συνεχείς διακοπές του ρεύματος σε οικιακές συσκευές και ευαίσθητα προϊόντα, απαιτούν 100% αποζημίωση και σχέδια αποκατάστασης και ενίσχυσης. Η Κεφαλονιά πρέπει να επαναχαρακτηριστεί ως σεισμόπληκτη και να επιστρέψουν τα χρήματα των κωδικών για τα έργα που ποτέ δεν έγιναν (αφού δεσμεύτηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ για τους δανειστές), τα έργα να ολοκληρωθούν και να χαρακτηριστούν πυρόπληκτες όλες οι πληγείσες περιοχές, με όλη τη δέσμη μέτρων και την αναγκαία χρηματοδότηση που απαιτείται.
- 4. Τα αντιπλημμυρικά έργα πρέπει να αρχίσουν άμεσα. Είναι απαράδεκτο ότι η Κεφαλονιά έχει εξαιρεθεί φέτος, με κυβερνητική απόφαση, από τις περιοχές που έχουν κίνδυνο πλημύρας (πλην του Πόρου). Και αυτό όταν ακόμη είναι ανοιχτές οι πληγές από την τελευταία πλημμύρα, όταν εκκρεμούν έργα στο σύνολο του Νομού (Λαγκάδα, Πύλαρος κλπ) και όταν υπάρχει πληθώρα «ιρλανδικών» διαβάσεων (δηλαδή διασταυρώσεις δρόμου και ποταμιών) ακόμη και σε ορεινές περιοχές πχ Ομαλά, Δειλινάτα κλπ κι όχι μόνο στη χαμηλή ζώνη. Για την προστασία από τις πλημύρες απαιτούνται:
– Καθαρισμός ρεμάτων.
– Μελέτες στις πληγείσες περιοχές που να υλοποιηθούν άμεσα (πχ 1.650.000 χρηματοδότηση απαιτεί η υλοποίηση της μελέτης για τα Σιμωτάτα, γύρω στα 5 – 6.000.000 ο αναγκαίος κλειστός οχετός στην Αγία Ευφημία).
– Προμήθεια μηχανημάτων και καλύτερη συντήρηση του οδικού δικτύου, μέτρα σε περιοχές που λειτουργούν ανεμογεννήτριες.
Ειδικά για μέρη όπως τα Σιμωτάτα ή τα Λουρδάτα χρειάζονται επειγόντως και αντιδιαβρωτικά μέτρα. Σημειώνουμε πως στα Λουρδάτα – Βλαχάτα μέρος των χωριών έχει υποστεί κατακρήμνιση (σχετικές γεωλογικές μελέτες επισημαίνουν τον κίνδυνο) και μετά τις φωτιές το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται.
Ο λαός μας μπορεί και πρέπει να στρατευθεί και να προστατέψει το φυσικό περιβάλλον, τη ζωή και το βιός του από τις πολιτικές ΕΕ – κεφαλαίου – κυβερνήσεων. Να πιέσει τις τοπικές διοικήσεις για λύσεις στα προβλήματα που τον καίνε. Να συμπαραταχθεί με το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα για όλες τις διεκδικήσεις που τον αφορούν. Ούτε λεπτό χαμένο, ούτε βήμα – πίσω.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας