Τρίτη, 21 Σεπτεμβρίου

Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφέρειας Αττικής : Νέο νομοσχέδιο για την παιδεία

0
image_pdfimage_print

Αντιδραστικές «καινοτομίες» και «ανεστραμμένες» ανάγκες

Η κυβέρνηση φέρνει κατακαλόκαιρο για άλλη μια φορά με κλειστά σχολεία το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με το ψευδεπίγραφο τίτλο «Για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών», που οδηγεί στην παραπέρα μορφωτική υποβάθμιση, σε σχολεία για την «ελίτ» και τους «πληβείους», στον ασφυκτικό έλεγχο τους από τα επιχειρηματικά συμφέροντα και το κράτος τους.

Στον πυρήνα του νομοσχεδίου βρίσκεται η έννοια της «αυτονομίας» της σχολικής μονάδας. Ήδη από το 1995 η έκθεση του ΟΟΣΑ έβαζε το ζήτημα της «αποκέντρωσης της Εκπαίδευσης», σημειώνοντας ότι πρέπει να διαμορφώνεται ένας γενικός σχεδιασμός για την Παιδεία και από κει και πέρα την ευθύνη για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων να την έχουν η Τοπική Διοίκηση και τα ίδια τα σχολεία. Οι κατευθύνσεις αυτές εφαρμόστηκαν με συνέπεια από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις.

Κάπως έτσι, η κ. Κεραμέως βρήκε στρωμένο το έδαφος για να προωθήσει ακόμα πιο επιθετικά την δήθεν αυτονομία της σχολικής μονάδας, που περνάει από τα άρθρα που αφορούν την «ελευθερία» επιλογής σχολικού βιβλίου, τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης μαθητών (ανεστραμμένη τάξη), την επιλογή διάφορων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τη δυνατότητα διοργάνωσης εκδήλωσης στο χώρο του σχολείου με εισιτήριο…

Πρόκειται για καθοριστικές εξελίξεις που, πατώντας στη χρόνια υποχρηματοδότηση, συμβάλλουν στην επιχειρηματική λειτουργία των σχολείων, φορτώνοντας ακόμα περισσότερα βάρη στην πλάτη των γονιών που θα βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη μόρφωση των παιδιών τους. Είναι μια ανοιχτή πρόσκληση στα σχολεία να «ανοίξουν διάπλατα την πόρτα» στους χορηγούς και να υποταχθούν στις αξιώσεις τους.

Η «αξιοποίηση των εγκαταστάσεων» ακούγεται ακόμα πιο προκλητική αν σκεφτεί κανείς τα παραδείγματα των σχολείων που στεγάζονται σε παλιά ακατάλληλα κτίρια χωρίς βασικές υποδομές, τα οποία αντικειμενικά δεν έχουν καμία… προσδοκία για επιπλέον έσοδα από τέτοιες δραστηριότητες, σε αντίθεση με άλλα, περισσότερο «τυχερά» σχολεία. Έτσι, τα χάσματα και διατηρούνται και διευρύνονται.  

 Τομή για να ανοίξει ο δρόμος για τέτοιου είδους διαφοροποιήσεις, ήταν η μετατόπιση μέρους των ευθυνών για τις σχολικές μονάδες στην Τοπική Διοίκηση, στο όνομα της λεγόμενης «αποκέντρωσης». Αρνητική πείρα από την πολιτική αυτή υπάρχει τόσο στο κομμάτι της καθαριότητας, όσο και στις κτιριακές υποδομές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την όπως-όπως και σε τσίγκινα κοντέινερ εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Η ίδια αρνητική πείρα επιβεβαιώνεται από την κατάσταση που υπάρχει στους παιδικούς σταθμούς, που πέρασαν στην ευθύνη των Δήμων πριν από 25 χρόνια. 

«Η περισσότερη ελευθερία απαιτεί ένα σύστημα λογοδοσίας», δηλώνει το υπουργείο Παιδείας για να φέρει την «αξιολόγηση» εκπαιδευτικών του αυτόνομου σχολείου. Η κυβέρνηση μιλά για αξιολόγηση όταν διατηρεί τα χιλιάδες κενά των εκπαιδευτικών, όταν στοιβάζει σε 25άρια και 27άρια τμήματα τους μαθητές, όταν δεν έχει κάνει μια σοβαρή επιστημονική έρευνα για τα μορφωτικά κενά των μαθητών, λόγω του πολύμηνου κλεισίματος των σχολείων, όταν αφήνει πάλι αθωράκιστα τα σχολεία μπροστά στο ενδεχόμενο 4ου κύματος της πανδημίας από Σεπτέμβρη.

Ενώνουμε τη φωνή μας με την Ομοσπονδία Γονέων Αττικής και τις Ενώσεις Γονέων, λέμε όχι στον «αυτόνομο» σχολείο, διεκδικούμε ένα σύγχρονο, ενιαίο πραγματικά δημόσιο και δωρεάν σχολείο σε περιεχόμενο και υποδομές, που θα καλλιεργεί πολύπλευρα την προσωπικότητά των παιδιών μας, που θα δουλεύει για την όσο το δυνατόν αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων όλων των παιδιών. Παλεύουμε ενάντια σε κάθε διαχωρισμό και κατηγοριοποίηση των παιδιών, ανάλογα με την κοινωνική τους καταγωγή, τις οικονομικές δυνατότητες και το μορφωτικό υπόβαθρο κάθε οικογένειας. 

Οραματιζόμαστε τον αυριανό εργαζόμενο ολόπλευρα μορφωμένο, ώστε να έχει τη δυνατότητα να εξηγεί το πώς και το γιατί, να μην αισθάνεται ανήμπορος μπροστά στον καταιγισμό των εξελίξεων στην παραγωγή, να διεκδικεί δουλειά και ζωή σύμφωνα με τον πλούτο που παράγει. Αυτό είναι το πραγματικά σύγχρονο και προοδευτικό!

Share.

Comments are closed.