ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ : Δελτίο Τύπου και ομιλίες στη συνεδρίαση του Γενικού Συμβουλίου της ΠΝΟ

0
image_pdfimage_print

Στο σημερινό Τακτικό Γενικό Συμβούλιο της ΠΝΟ, οι ταξικές δυνάμεις των σωματείων ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, μέσα από τις ομιλίες τους  (επισυνάπτονται), ανέδειξαν το σύνολο των οξυμμένων προβλημάτων των ναυτεργατών, που διαμορφώνονται από την επιθετικότητα των εφοπλιστών, την ένταση της αντιλαϊκής πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ, που συνεχίζει όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις.

Καταψήφισαν τον απολογισμό και τον προγραμματισμό δράσης, που είναι κομμένοι και ραμμένοι στην τακτική του συμβιβασμού και της υποταγής, που συνεχίζει να υπηρετεί ο εργοδοτικός – κυβερνητικός συνδικαλισμός, ενώ κατέθεσαν σχέδιο παρεμβάσεων και διεκδικητικό πλαίσιο αιτημάτων.

Κατέθεσαν στο σώμα αντιπροσώπων πρόταση για την τροποποίηση του καταστατικού της ομοσπονδίας, για την οποία ψήφισαν υπέρ: 31 και κατά: 38. Η πλειοψηφία συνεχίζει να αρνείται οποιαδήποτε αλλαγή του καταστατικού, που έχει διαμορφωθεί με τον ν.330/1976 και άλλα βασιλοχουντικά διατάγματα, για να υπηρετεί την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία των εφοπλιστών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αν εφαρμοζόταν η απλή αναλογική, οι σημερινοί αντιπρόσωποι των σωματείων, με βάση τις τελευταίες αρχαιρεσίες τους, θα ήταν 115,  ενώ με το μέτρο του 1/10  είναι 77, δηλ. αποκλείσθηκαν 38 αντιπρόσωποι,  αλλοιώνοντας τη σύνθεση του Γενικού Συμβουλίου.

Εκτός από την ομοσπονδία 7 από τα 13 σωματεία συνεχίζουν  να μην εφαρμόζουν στο καταστατικό τους την απλή αναλογική και συγκεκριμένα Π.Ε Πλοιάρχων Ε.Ν,  Π.Ε Μηχανικών Μ.Ε.Κ Ε.Ν, Π.Σ Οικονομικών Αξιωματικών Ε.Ν, Π.Ε Φροντιστών Ε.Ν, Π.Ε Προσωπικού Τροφοδοσίας Ε.Ν, Π.Ε Πρακτικών Πλοιάρχων – Κυβερνητών Ε.Ν, Π.Ε Ναυτών M/S – Π/Κ Ε.Ν.

Δεν παραδίδουν τα δικαιολογητικά τους όπως έκαναν και στο πρόσφατο συνέδριο του ΕΚΠ, για ενδελεχή έλεγχο, στα οποία υπάρχουν πολλές καταγγελίες για νοθεία, ενώ αποτελεί πρόκληση να εμφανίζονται σωματεία – σφραγίδες με αύξηση ψηφισάντων, όταν διαρκώς μειώνονται οι θέσεις εργασίας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων και αυξάνεται η ανασφάλιστη εργασία.

Επισημάνθηκε  ότι αυτή τη χρονιά κυβέρνηση και εργοδοσία προετοιμάζονται για την εφαρμογή των θεμελιωδών ανατροπών στις κατακτήσεις και τα δικαιώματα της εργατικής τάξης, που αποτελεί ο γνωστός νόμος Χατζηδάκη 4808/2021, όπως και ο ν.4826/2021 με το τζογάρισμα στο χρηματιστήριο της επικουρικής ασφάλισης. Επιδιώκεται ουσιαστικό χτύπημα στις μαζικές και δημοκρατικές διαδικασίες, στην ανταλλαγή ιδεών και στην ελεύθερη συζήτηση μεταξύ των εργαζομένων, στη λήψη αποφάσεων και δράσης.

Οι ταξικές δυνάμεις πρόβαλλαν την ανάγκη για την ανασύνταξη του ναυτεργατικού κινήματος, της μαζικοποίησης των σωματείων, να αποκτήσουν ζωντάνια, συλλογικά και οργανωμένα να επιτελούν τον ρόλο ύπαρξης τους στην υπεράσπιση των συμφερόντων των ναυτεργατών.

Σε αυτή την κατεύθυνση τα σωματεία θα δώσουν όλες τους τις δυνάμεις μέσα και έξω από τα καράβια, να δυναμώσει η πάλη για τα οξυμμένα προβλήματα σε ΣΣΕ, οργανικές συνθέσεις, συνθήκες εργασίας, ανεργία, επαναπατρισμό, συνδικαλιστικά δικαιώματα, κοινωνική ασφάλιση, φορολογία, ναυτική εκπαίδευση, για όλες τις πλευρές των κοινωνικών προβλημάτων, που αφορούν τη ζωή μας, την υγεία, τον πολιτισμό, τον ελεύθερο χρόνο.

Ομιλία στο ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΝΟ

ΑΓΓΕΛΟΥ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ

Συνάδελφοι,

Το σημερινό το τακτικό γενικό συμβούλιο της ΠΝΟ πραγματοποιείται σε περίοδο έντασης της αντιλαϊκής πολιτικής με την κυβέρνηση της ΝΔ, να συνεχίζει όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, να εφαρμόζει τις κατευθύνσεις των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος του συνόλου των δικαιωμάτων των ναυτεργατών και των εργαζομένων συνολικά.

Καταρχήν από αυτό εδώ το βήμα θέλουμε να χαιρετίσουμε τους ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων για την μαζική – μαχητική συμμετοχή τους στις απεργιακές κινητοποιήσεις και  τους απευθύνουμε πλατύ κάλεσμα και με αγωνιστική αισιοδοξία, να συνεχίσουμε τη δράση μας, για τα οξυμμένα προβλήματα μας..

Για να μείνουν στα χαρτιά το σύνολο των αντεργατικών νόμων, να δυναμώσει η πάλη για την ανασύνταξη του ναυτεργατικού κινήματος, για τα οξυμμένα προβλήματα σε ΣΣΕ, οργανικές συνθέσεις, συνθήκες εργασίας, ανεργία, επαναπατρισμό, συνδικαλιστικά δικαιώματα, κοινωνική ασφάλιση, φορολογία, ναυτική εκπαίδευση και για όλες τις πλευρές των κοινωνικών προβλημάτων που αφορούν την ζωή μας στην υγεία, τον πολιτισμό, τον ελεύθερο χρόνο.

Για τα παραπάνω καλούμε όλους τους ναυτεργάτες να συμβάλλουν στην μαζικοποίηση των σωματείων, να αποκτήσουν ζωντάνια, συλλογικά και οργανωμένα τα σωματεία να επιτελούν τον ρόλο ύπαρξης τους στην υπεράσπιση των συμφερόντων των ναυτεργατών.

  Οι ταξικές δυνάμεις με διαρκής παρεμβάσεις μέσα και έξω από τα καράβια, με περιοδείες, σε μια πολύ δύσκολη περίοδο που διανύουμε, ερχόμαστε σε επαφή με όλους τους ναυτεργάτες όλων των ειδικοτήτων εκεί που ζουν και εργάζονται. Στόχος μας είναι να συμβάλουμε  ώστε ο κάθε ναυτεργάτης να μπορεί να βγάζει συμπεράσματα ποια γραμμή πρέπει να χαράξουμε για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την επιθετικότητα της κυβέρνησής και εφοπλιστών, να σηκώσουμε το ανάστημα μας απέναντι στην εργοδοτική τρομοκρατία και να αποσπάσουμε δικαιώματα έτσι ώστε να καλυτερεύσει η δική μας ζωή.

Για να εδραιωθεί στην συνείδηση των ναυτεργατών η λογική της υπεράσπισής του ταξικού συμφέροντος των ναυτεργατών κόντρα από την μια στον κοινωνικό εταιρισμό που καλλιεργεί στους ναυτεργάτες και συνολικά στους εργαζόμενους, να βάλουν πλάτη για να κερδίζει η εργοδοσία «μπας και μας πετάξει κανένα ψίχουλο» και από την την άλλη στον τυχοδιωκτισμό, που οδηγεί το ναυτεργατικό κίνημα στην ήττα. Και οι δυο γραμμές αυτές απαξιώνουν το συνδικαλιστικό κίνημα και σπέρνουν την απογοήτευση, την μοιρολατρία, συμβάλουν στην λογική ότι ο αγώνας δεν έχει αποτέλεσμα.

Επίσης συμβάλουμε ώστε να γίνει κτήμα όλων των ναυτεργατών ότι για να αντιμετωπισθεί η εργασιακή λαίλαπα και με την εφαρμογή του ν.4808/2021, από την  εργοδοσία και τις κυβερνήσεις τους, πρέπει να ενισχυθεί το μέτωπο των εργαζομένων που θα συγκρούεται με αυτή την πολιτική.

Γι’ αυτό τα σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ,  όπου και αν συμμετέχουμε εκφράζουμε την ταξική μας αλληλεγγύη στους αγώνες όλων των εργαζομένων μακριά από κάθε διάκριση, διαχωρισμούς και συντεχνιασμούς.

 Αυτό κάναμε και στους πρόσφατους νικηφόρους αγώνες των εργαζομένων της e food , της Cosco και παντού . Το καλλιεργούμε και μέσα στα βαπόρια όπου η πείρα των ναυτεργατών είναι αδιάψευστη και συσσωρευμένη χρόνια, είναι καθαρό ότι στους μεγάλους και συγκλονιστικούς αγώνες των ναυτεργατών ο αποφασιστικός παράγοντας της έκβασης κάθε αναμέτρησης ήταν η ταξική αλληλεγγύη όλων των εργαζομένων με την σημαντική προσφορά των δυνάμεων του ΠΑΜΕ στους καταπέλτες των καραβιών, την συμβολή στον να ακυρώνονται καταδικαστικές αποφάσεις δικαστηρίων και παρεμβάσεις δυνάμεων καταστολής.

  Στις συνθήκες γαλέρας που επιδιώκουν να επιβάλλουν σε όλες τις κατηγορίες καραβιών, αποτελεί μονόδρομο η οργάνωση και ο αγώνας.

 Κανένας μόνος του. Όλοι για έναν και ένας για όλους. Αυτό φοβούνται οι εφοπλιστές και αυτοί που τους υπηρετούν, εχθρεύονται το οργανωμένο κίνημα που αγωνίζεται, θέλουν τους ναυτεργάτες απομονωμένους, απογοητευμένους, χειραγωγημένους, να υποκύπτουν στα εφοπλιστικά συμφέροντα.

 Συνάδελφοι,    

 Αυτή την περίοδο διανύουμε νέα έξαρση της πανδημίας.  με την κυβέρνηση για άλλη μια φορά να συνεχίζει την εγκληματική πολιτική της,  επαναλαμβάνοντας τα περί «ατομικής ευθύνης», για να συγκαλύψει τις ευθύνες της, για τη διαχείρισή και την άρνησή της να πάρει ακόμα και τώρα ουσιαστικά μέτρα για την προστασία της υγείας και της ζωής του λαού, με την άμεση ενίσχυση των δημόσιων μονάδων υγείας, με επείγουσες προσλήψεις και μονιμοποίηση  όλων των συμβασιούχων, την επαναλειτουργία των κλειστών νοσοκομείων, την επίταξη ιδιωτικών δομών υγείας.

Από την έξαρση της πανδημίας οι ταξικές δυνάμεις συμμετείχαν σε πολύμορφες αγωνιστικές και απεργιακές κινητοποιήσεις συνδικάτων, εργατικών κέντρων, φορέων, για μέτρα προστασίας της υγείας των εργαζομένων, κανένα βήμα πίσω από τα δικαιώματα μας.

Σε αυτή την κατεύθυνση συμμετείχαμε και στην χτεσινή συγκέντρωση στο υπουργείο Υγείας, απαιτώντας μαζικά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ για όλο τον πληθυσμό, οργάνωση επιδημιολογικής επιτήρησης και ουσιαστικής ιχνηλάτησης στους χώρους εργασίας με ευθύνη του κράτους, εξασφάλιση αδειών ειδικού σκοπού, με το κόστος να επιβαρύνει αποκλειστικά το κράτος και την εργοδοσία. Μέτρα για τακτικά και ασφαλή δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες, με πάταξη της εργοδοτικής αυθαιρεσίας, απαγόρευση των αναστολών συμβάσεων και των απολύσεων.

Αυτή την χρονιά κυβέρνηση και εργοδοσία προετοιμάζονται για την εφαρμογή των θεμελιωδών ανατροπών στις κατακτήσεις και τα δικαιώματα της εργατικής τάξης, που αποτελεί ο γνωστός νόμος Χατζηδάκη 4808/2021, όπως και ο ν.4826/2021 με το τζογάρισμα στο χρηματιστήριο της επικουρικής ασφάλισης.

Ο νόμος Χατζηδάκη ν.4808/2021, που ψήφισε τον Ιούνη η ΝΔ, με την στήριξη και άλλων αστικών πολιτικών δυνάμεων ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΕΛΛ. ΛΥΣΗ, αποτελεί μια πραγματικά τομή στην ανατροπή θεμελιακών κατακτήσεων στην οργάνωση του χρόνου εργασίας, στην κατάργηση του 8ωρου, αποτελεί ταυτόχρονα αντιδραστική αλλαγή σε όλο το πλέγμα των συνδικαλιστικών δικαιωμάτων και ελευθεριών που κατακτήθηκαν με πολύχρονους και σκληρούς ταξικούς αγώνες.

Επιδιώκεται ουσιαστικό χτύπημα στις μαζικές και δημοκρατικές διαδικασίες, στην ανταλλαγή ιδεών και στην ελεύθερη συζήτηση μεταξύ των εργαζομένων, στη λήψη αποφάσεων και δράσης. Αντίθετα επιδίωξη είναι να μπορούν ανεμπόδιστα οι μηχανισμοί της εργοδοσίας και τους κράτους να παρεμβαίνουν στις αρχαιρεσίες και στις αποφάσεις των συνδικάτων, να μετατρέψουν τα συνδικάτα σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες με άγνωστο ποιοι και πώς θα αποφασίζουν για μας, χωρίς εμάς.

Από το 1990 και μετά ΕΕ, επιχειρηματικοί όμιλοι και οι κυβερνήσεις τους,  ξηλώνουν τη μία κατάκτηση των εργαζομένων μετά την άλλη για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, να συγκεντρώσουν σε όλο και λιγότερα χέρια τον τεράστιο πλούτο που παράγουν οι πολλοί.

Οι εκάστοτε κυβερνήσεις διαδέχονται η μία την άλλη στην επίθεση. Τα χρόνια των μνημονίων μας φόρτωσαν με ένα σωρό αντεργατικούς νόμους που ψηφίστηκαν από ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ και μας ανάγκασαν να πληρώσουμε την κρίση τους, έρχονται τώρα να μας χρεώσουν εκ’ νέου για την καπιταλιστική «ανάπτυξή».

Η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επέβαλε την 12ωρη αδιάκοπη εργασία στους νοσοκομειακούς γιατρούς στα πλαίσια του νόμου της διευθέτησης εργασίας. Ψήφισε τον απεργοκτόνο νόμο. Η κυβέρνηση της ΝΔ, πήρε τη σκυτάλη με το νόμο για τον περιορισμό των διαδηλώσεων. Προώθησε, εν μέσω πανδημίας, το μίνι εργασιακό που χτυπάει μισθούς, εργασιακές σχέσεις.

Στη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ στις 30-08-2021 αλλά και στις 28-09-2021 με αφορμή τις εγκυκλίους  του υπουργείου εργασίας, που διανεμήθηκαν από τον Γ.Γ στα ναυτεργατικά σωματεία, ότι η υποχρέωση της ηλεκτρονικής εγγραφής των μητρώων μελών των οργανώσεων και οι διατάξεις για κήρυξη απεργίας με βάση το ν.4808/2021, δεν εφαρμόζονται στις ναυτεργατικές οργανώσεις, επισημάναμε και τις καταγγείλαμε ως αντεργατικές μεθοδεύσεις. Καλλιεργούν διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των εργαζομένων. Δίνουν έδαφος στον κοινωνικό αυτοματισμό, ενώ αναδείξαμε  ότι για τους ναυτεργάτες συνεχίζεται να εφαρμόζεται ο αντεργατικός νόμος 330/1976, που αποτελεί την αφετηρία του 4808/2021.

Αποτελεί επιτακτική ανάγκη να δυναμώσει ο ενιαίος αγώνας ναυτεργατών, εργαζομένων, ενάντια στις παρεμβάσεις στη λειτουργία των συνδικαλιστικών οργανώσεων, να καταργηθούν οι νόμοι 330/1976, 4714/2020, 4808/2021 κά.

Σε αυτή την κατεύθυνση ήταν οι 14 απεργιακοί αγώνες από τις 26 Νοέμβρη 2020 μέχρι τις 13 Δεκέμβρη 2021 αλλά και τα συλλαλητήρια, οι οργανωτικές συσκέψεις, προβάλλοντας το σύνολο των οξυμμένων προβλημάτων. 

Οι αγώνες των τελευταίων ετών απέδειξαν ότι μπορεί να ακυρώνονται αντεργατικές πολιτικές όπως ο νόμος της ΝΔ για τον περιορισμό των διαδηλώσεων και ο απεργοκτόνος   νόμος του ΣΥΡΙΖΑ. Μπορούμε να μετράμε νίκες όπως η υπογραφή της ΣΣΕ στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, η κατοχύρωση βασικών εργασιακών δικαιωμάτων των διανομέων της efood, των λιμενεργατών στη COSCO, που ακυρώνουν στην πράξη το νόμο Χατζηδάκη. Απέδειξαν την αξία της οργανωμένης πάλης, της μαζικής συμμετοχής των εργαζομένων στα Συνδικάτα.

Στη ναυτιλία και σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ε.Ε.Ε, το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο συνεχίζει να διατηρεί τη πρωτοκαθεδρία στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές, με 4901 πλοία ελέγχοντας το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους (dwt), που αυξήθηκε το 2020 κατά 4%, ενώ με ελληνική σημαία είναι τα 648 πλοία.

Οι εφοπλιστές συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιό τους στον στόλο, που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), κατέχοντας το 58% της χωρητικότητας των πλοίων.

Το 2020 οι παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 g.t), τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία.

Αντίθετα για τους ναυτεργάτες οι συνθήκες εργασίας επιδεινώνονται με την μη εφαρμογή των ΣΣΕ, τις περικοπές μισθών, τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, της διαρκώς αυξημένες απαιτήσεις των εφοπλιστών, τα εξαντλητικά δρομολόγια, τα προβλήματα στον επαναπατρισμό, τα διαρκή κρούσματα ατυχημάτων, ασθενειών, υπονομεύοντας διαρκώς την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής.

Εφοπλιστές, κυβέρνηση, υπουργός ναυτιλίας συντονισμένα επιδιώκουν να επιβάλλουν τα «διεθνή κρατούντα» σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του υπουργού ναυτιλίας, ότι «θα πρέπει να προσαρμοστούμε στις συνθήκες της παγκόσμιας ναυτιλίας», δηλ. στην απαίτηση των εφοπλιστών, που σημαίνει φτηνός ναυτεργάτης, χωρίς κοινωνική ασφάλιση, για να συνεχίζεται και να ενισχύεται η κερδοφορία τους, να διατηρείτε η πρωτοκαθεδρία τους στην παγκόσμια ναυτιλία.

Συνάδελφοι,

Για τις ταξικές δυνάμεις, έχει μεγάλη σημασία η ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ με αυξήσεις που να ανταποκρίνονται στις απώλειες του εισοδήματος που διαρκώς λεηλατείται από την ακρίβεια όπως στις μέρες με τις αυξήσεις φωτιά σε ενέργεια, είδη πρώτης ανάγκης, στα εισιτήρια των πλοίων κάνοντας ακόμα πιο δυσβάσταχτη την μετακίνηση των εργαζομένων,  από την φοροεπιδρομή, που στους ναυτεργάτες φθάνει μέχρι το 15% του μισθού.

Ο αγώνας για την υπεράσπιση των ΣΣΕ, της κοινωνικής ασφάλισης με βάση τις σύγχρονες ανάγκες αλλά και συνολικά των δικαιωμάτων μας, αποτελεί πρώτιστο καθήκον για τα σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ. Το έχουμε αποδείξει στη πράξη και θα συνεχίσουμε με καλύτερη οργάνωση να παρεμβαίνουμε στα καράβια.

Οι δυνάμεις μας το έχουν καθαρό ότι κανένας μηχανισμός δεν μπορεί να εγγυηθεί την εφαρμογή των ΣΣΕ και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας  και για αυτό καταψηφίσαμε την επιτροπή που δημιούργησε η πλειοψηφία στα πλαίσια της ομοσπονδίας. Μόνο η οργανωμένη μαζική απάντηση των σωματείων, των ναυτεργατών, μπορεί να εγγυηθεί για την εφαρμογή των δικαιωμάτων μας, όπως  και των ΣΣΕ,  που παραβιάζονται πριν ακόμα στεγνώσει το μελάνι από τις υπογραφές των εφοπλιστών, του υπουργού και της πλειοψηφίας της ΠΝΟ.

Η κυβέρνηση της ΝΔ όπως και οι προηγούμενες, διαρκώς αυξάνουν τα προνόμια και τις επιδοτήσεις για το εφοπλιστικό κεφάλαιο σε αντίθεση με την κατάσταση που διαρκώς χειροτερεύει για τους ναυτεργάτες.

Στα ποντοπόρα συνεχίζεται ο πολύμηνος εγκλωβισμός για χιλιάδες ναυτεργάτες που δεν αντικαθίστανται, με χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο των εφοπλιστών, των κυβερνήσεων, για τον ασφαλή επαναπατρισμό τους, δημιουργώντας τραγικές συνθήκες στους ίδιους και τις οικογένειες τους.

Στην ακτοπλοΐα συνεχίζεται η τάση της συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κλάδου, που θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια από την εφαρμογή των περιβαλλοντολογικών κανονισμών για την μείωση των ρύπων και την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.

Μαζική είναι η ακινησία των πλοίων λόγω της χειμερινής περιόδου με την πλειοψηφία των ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα να έχει εργαστεί 3 – 4μήνες, ενώ οι άνεργοι  ενδεικτικά για τον Δεκέμβρη από τα πλασματικά στοιχεία του ΓΕΝΕ είναι 2126 και μόνο 273 (12,8%), λόγω των προϋποθέσεων επιδοτούνται με 350 ευρώ. Συνεχίζονται τα εμπόδια με όρους και προϋποθέσεις  στην κοινωνικοασφαλιστική προστασία του συνόλου των ναυτεργατών. Αποτελεί ζωτικής σημασίας για τους ναυτεργάτες η διεκδίκηση αιτημάτων για όλους τους ανέργους με επίδομα ανεργίας στα 600 ευρώ.

Στις διαπραγματεύσεις για την ανανέωση των ΣΣΕ, η πλειοψηφία της ΠΝΟ συνέχισε την τακτική του λιγότερου κακού, αποδεχόμενοι την πρόταση του ΣΕΕΝ για υπογραφή τριετούς ΣΣΕ, με αυξήσεις κοροϊδίας, 0% για το 2020, 0% για το  2021 και 3% για το 2022. Για να οδηγηθεί σε αυτή την συμφωνία δεν δίστασε για άλλη μια φορά να υπονομεύσει και τους πρόσφατους απεργιακούς αγώνες του Νοέμβρη και Δεκέμβρη, παρά την μαζική καθολική συμμετοχή των ναυτεργατών.

Στην ίδια κατεύθυνση συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με την Ένωση Πλοιοκτητών Πορθμείων, ενώ συνεχίζεται η προκλητική και αδιάλλακτη στάση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που από το 2010 αρνείται οποιαδήποτε συνάντηση για διαπραγματεύσεις.

Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, προετοιμάζουμε σχέδιο παρέμβασης το επόμενο διάστημα στις κατηγορίες ποντοπόρα, μεσογειακά και ακτοπλοϊκά φορτηγά πλοία, σε συγκεκριμένα λιμάνια της χώρας, με την προετοιμασία απεργιακών κινητοποιήσεων, αναδεικνύοντας την ανανέωση των ΣΣΕ, την διαρκή χειροτέρευση της κατάστασης των  ναυτεργατών, από τις μειώσεις σε μισθούς – οργανικές συνθέσεις, την εντατικοποίηση της εργασίας, τον πολύμηνο εγκλωβισμό λόγω περιορισμένων αντικαταστάσεων με πρόσχημα την πανδημία, την εξάπλωση ασθενειών και ατυχημάτων που δεν καταγράφονται, την φορολογία,  τις δυσκολίες στην απόκτηση διπλωμάτων – πιστοποιητικών.

Στην κοινωνική ασφάλιση συνεχίζονται οι καθυστερήσεις έκδοσης κύριων – επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ, που έχουν διαμορφωθεί με την εφαρμογή του ν.4387/2016. Με πρόσχημα τις διαδικασίες ΑΣΕΠ δεν προχωρούν στην πρόσληψη μόνιμου υπαλληλικού προσωπικού στο ΝΑΤ, αλλά για να καλύψουν τα κενά  χρησιμοποιούν στρατεύσιμους, νομικούς,   φοροτεχνικούς.

Αντίστοιχα προβλήματα στην ναυτική εκπαίδευση, συσσωρευμένα από την πολιτική της υποχρηματοδότησης των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, ενώ δεν είναι τυχαίο και αποτελεί συνέχεια το νομοσχέδιο που διαμορφώνεται όπως έχει εξαγγείλει ο υπουργός σε συνεργασία με το ίδρυμα Ευγενίδη στην κατεύθυνση της σύμπραξης δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, δηλ. στην πλήρη παράδοση της ναυτικής εκπαίδευσης στα εφοπλιστικά συμφέροντα.. 

Η κατάσταση στη ΠΝΟ παρά την αλλαγή στη θέση του Γ.Γ, η πολιτική της ανταγωνιστικότητας  και κερδοφορίας των εφοπλιστών, συνεχίζει και διατηρεί  αυτή τη δομή και τη λειτουργία, που έχει διαμορφώσει με το  καταστατικό της.

Αυτό ανέδειξαν οι ταξικές δυνάμεις των σωματείων ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ στο 30ο έκτακτο παν-ναυτικό συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στις 29 Ιούνη, επισημαίνοντας ότι με την ομοσπονδία να αποτελεί όργανο στα χέρια των εφοπλιστών εκτελώντας τα συμφέροντα τους, κανένα πρόσωπο στη θέση του Γ.Γ, δεν θα υπηρετήσει τις πραγματικές ανάγκες  των ναυτεργατών, που είναι σε πλήρη αντίθεση με την πολιτική των εφοπλιστών.

Κανένα σωματείο δεν εκπροσωπείται στο Γενικό Συμβούλιο όπως και στο Συνέδριο, με περισσότερους αντιπροσώπους από το 1/10 του συνολικού αριθμού των αντιπροσώπων, που έχουν εκλεγεί από τις αρχαιρεσίες των πρωτοβάθμιων ναυτεργατικών σωματείων, με αποτέλεσμα να «κόβονται» εκλεγμένοι αντιπρόσωποι.

Αν εφαρμοζόταν η απλή αναλογική οι σημερινοί αντιπρόσωποι των σωματείων με βάση τις τελευταίες αρχαιρεσίες τους θα ήταν 115,  ενώ με το μέτρο του 1/10  είναι 77, δηλ. αποκλείονται 38 αντιπρόσωποι,  αλλοιώνοντας τη σύνθεση του Γενικού συμβουλίου.

Εκτός από την ομοσπονδία 7 από τα 13 σωματεία συνεχίζουν  να μην εφαρμόζουν στο καταστατικό τους την απλή αναλογική και συγκεκριμένα Π.Ε Πλοιάρχων Ε.Ν,  Π.Ε Μηχανικών Μ.Ε.Κ Ε.Ν, Π.Σ Οικονομικών Αξιωματικών Ε.Ν, Π.Ε Φροντιστών Ε.Ν, Π.Ε Προσωπικού Τροφοδοσίας Ε.Ν, Π.Ε Πρακτικών Πλοιάρχων – Κυβερνητών Ε.Ν, Π.Ε Ναυτών M/S – Π/Κ Ε.Ν.

Δεν παραδίδουν τα δικαιολογητικά τους όπως έκαναν και στο πρόσφατο συνέδριο του ΕΚΠ, για ενδελεχή έλεγχο στα οποία υπάρχουν πολλές και συγκεκριμένες καταγγελίες για νοθεία, ενώ αποτελεί πρόκληση να εμφανίζονται σωματεία με αύξηση ψηφισάντων όταν διαρκώς μειώνονται οι θέσεις εργασίας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων και αυξάνεται η ανασφάλιστη εργασία.

Συνεχίζεται και από τον νέο Γ.Γ, που εκλέγεται από τον εργοδοτικό – κυβερνητικό συνδικαλισμό, να υπογράφει συμφωνίες με τους εφοπλιστές έναντι αμοιβής, που έφτασαν τα 6 εκατ. ευρώ για το 2020, για να μην εφαρμόζονται οι ΣΣΕ, η κοινωνική ασφάλιση, για όλους τους ναυτεργάτες από όποια χώρα και αν προέρχονται. Σε αυτή την κατεύθυνση των συναλλαγών με το εφοπλιστικό κεφάλαιο έχει βάλει και την σφραγίδα της η διοίκηση της ΠΕΝΕΝ με τις 16 ΣΣΕ στα υπό ελληνική σημαία ποντοπόρα καράβια από το 1994 μέχρι την τελευταία του 2010, οι οποίες εφαρμόζονται για τους ελάχιστους και όχι για το σύνολο των ναυτεργατών από όποια χώρα και προέρχονται. Να θυμηθούμε και τις αντίστοιχες διαχρονικές συμφωνίες εφοπλιστών, κυβερνήσεων, της πλειοψηφίας της ΠΝΟ με την συμμετοχή και της ΠΕΝΕΝ και στο κλάδο της κρουαζιέρας, με τραγικά αποτελέσματα στον αφανισμό των  θέσεων εργασίας με ΣΣΕ και κοινωνική ασφάλιση. Αυτές οι συνθήκες διαμορφώνονται και στα πλοία Πάτρας – Ιταλίας, αποτελώντας τον προπομπό και για την ακτοπλοΐα. 

Συνάδελφοι,

Αποτελεί επιτακτική ανάγκη η ανασύνταξη του ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος, με την μαζικοποίηση των σωματείων, διοικήσεις που θα αντιπαλεύουν την μοιρολατρία, θα αγωνίζονται για το δίκιο του ναυτεργάτη,

Η ελπίδα είναι στους ταξικούς αγώνες, σε σύγκρουση με την πολιτική του κεφαλαίου και τους εκπροσώπους του, για μια κοινωνία που θα υπηρετεί τις δικές μας ανάγκες.

Θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις σε αυτό τον στόχο  και απευθύνουμε πλατύ κάλεσμα σε όλους τους ναυτεργάτες  να διεκδικήσουμε:   

Κατάργηση του ν.4808/2021 (Χατζηδάκη), του ν.4714/2020, ν.4150/2013, ν.2687/1953 και του συνόλου των αντεργατικών νόμων.

Ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ με ουσιαστικές αυξήσεις, 7ωρο – 35ωρο – 5ήμερο, υποχρεωτική ασφάλιση στο ΝΑΤ, για όλους τους ναυτεργάτες από όποια χώρα και αν προέρχονται

Κοινωνική Ασφάλιση για όλους, δημόσια, υποχρεωτική. Κατάργηση του νόμου Βρούτση/Κατρούγκαλου και Χατζηδάκη και όλων των αντιασφαλιστικών νόμων. Επαναφορά της 13ης και 14ης σύνταξης. Καμία σύνταξη κάτω από 600 ευρώ. Πλήρης κρατική εγγύηση όλων των συντάξεων. Άμεση επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ναυτεργάτες από ΝΑΤ/ΕΦΚΑ, σε κύριες – επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ.

Άμεση κάλυψη και επιδότηση όλων των ανέργων για όσο διαρκεί η ανεργία. Αύξηση του επιδόματος ανεργίας στα 600 ευρώ. Κανένας άνεργος χωρίς ασφαλιστική κάλυψη. Καμία διακοπή ρεύματος, νερού, σταθερού τηλεφώνου, σε ανέργους, απλήρωτους εργαζόμενους. Αναστολή κάθε υποχρέωσης προς τράπεζες και Δημόσιο. Διαγραφή των χρεών από τόκους.

■ Άμεσα μέτρα για τον ασφαλή επαναπατρισμό των χιλιάδων εγκλωβισμένων ναυτεργατών, στα ποντοπόρα καράβια.

Άμεση επίλυση του οξυμμένου προβλήματος της ανανέωσης των διπλωμάτων και πιστοποιητικών.

Πλήρη, επαρκή κι αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό του δημόσιου συστήματος Υγείας. Μαζικός εμβολιασμός, χωρίς εκβιασμούς, υποχρεωτικότητα και «ατομική ευθύνη», με την λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων προστασίας. Ασφάλεια στους χώρους δουλειάς, με παροχή όλων των απαραίτητων μέσων ατομικής προστασίας με ευθύνη της εργοδοσίας.

Υπεράσπιση των συνδικαλιστικών ελευθεριών και δικαιωμάτων.

 

 ……………………………………………..

 OΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΜΑΓΕΙΡΩΝ

ΓΙΩΡΓΟΥ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ

Συνάδελφοι και Συναδέλφισσες

Ο απολογισμός και προγραμματισμός δράσης της ΠΝΟ δεν είναι απολογισμούς του πρώην ή του νυν Γενικού Γραμματέα αλλά της Διοίκησης .Ως εκ τούτου  οι παριστάμενοι πρόεδροι δεν είναι άμοιροι ευθυνών για τα τεκτενόμενα της περιόδου που πέρασε και θα ήταν χρήσιμο να τοποθετηθούν σήμερα στο σώμα. Το λέω γιατί στην ανάγνωση του απολογισμού, διακρίνω αναφορές σε πρόσωπα.

Σ’ αυτό το κείμενο που ανέγνωσε ο Γ. Γραμματέας έχω 3 παρατηρήσεις που θα καταθέσω:

1) Αναγράφεται: «ο μυστικισμός και οι αποφάσεις του ενός (Χαλάς) εν αγνοία των υπολοίπων (9 σωματεία) είναι ο λόγος που έπαψαν να τον στηρίζουν».

Μυστικισμός υπήρχε και κρυφές ατζέντες υπήρχαν και σκοτάδι υπήρχε, άγνοια δεν υπήρχε και η πλειοψηφία ψήφιζε – συμφωνούσε – υπέγραφε σε προγραμματισμό και σε όλες τις οικονομικές εκθέσεις.

2) Το καταστατικό εμείς το χαρακτηρίζουμε αντιδραστικό, αντιδημοκρατικό και χουντικό. Όμως ως προς τα συμφέροντα των εφοπλιστών είναι έντεχνα κατασκευασμένο. Δεν ζητάμε την κατάργηση του από εμμονή ή ιδεοληψία. Είναι φτιαγμένο ώστε να αφοπλίζει τη βούληση των Ναυτεργατών. Συντηρεί διπλά σωματεία, μειώνει τους αντιπρόσωπους, καθιστά ανεύθυνους τους προέδρους αφού συμμετέχουν εξ οφίτσιου. Εκλεγεί μόνο Γενικό Γραμματέα.

3) Η ΣΣΕ που υπέγραψε η ΠΝΟ  χαρακτηρίζεται «ορθή και αποδεκτή». Γνωρίζεται ότι το βασικότερο κριτήριο υπογραφής ΣΣΕ είναι η κάλυψη του πληθωρισμού, ώστε οι εργαζόμενοι -τουλάχιστον-να καλύπτουν τις απώλειες στο εισόδημα τους . Αυτό είναι το ελάχιστο!!! Η πλειοψηφία υπέγραψε 0% για το 2020-2021 και 3% για το 2022. Να σημειωθεί ότι σήμερα ο πληθωρισμός τρέχει με 5,1%.

Τα παρακάτω στοιχεία τα αντλώ  από την Marine Information Services.

Από τις 200 κορυφαίες ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες οι 156 δεν έχουν κανένα πλοίο στην ελληνική σημαία

Έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι ο ελληνικός εφοπλισμός κατέχει το 58% του ευρωπαϊκού στόλου και το 21% του παγκοσμίου.

Η προτίμηση της σημαίας των κατά άλλα «πατριωτών» είναι:

ΛΙΒΕΡΙΑ: 1366 ΠΛΟΙΑ

Ν.ΜΑΡΣΑΛ” 1262

ΜΑΛΤΑ:      792 ΠΛΟΙΑ

ΠΑΝΑΜΑΣ: 531 ΠΛΟΙΑ

Ακολουθούν οι σημαίες Αγ. Βικέντιος, Μπαρμπάντος, Ν. Κέιμαν,  Μπελίζ κα. Διατηρούν επίσης περίπου 670 πλοία στην Ελληνική Σημαία, ώστε αφενός να δικαιολογείται η ύπαρξη Υπουργείου Ναυτιλίας και αφετέρου  να συντηρείται το «δώσε μου προνομία και απαλλαγές» να φέρω πλοία στην ελληνική σημαία. ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ. Το οποίο αναπαράγεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις και υπουργοί ναυτιλίας, παίρνουν την σκυτάλη προκειμένου να βοηθήσουν τους εφοπλιστές να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στην διεθνή σκηνή.

Διατηρούν τις εγκριτικές πράξεις και στελεχώνουν τα πλοία με ανασφάλιστους ναυτεργάτες με συμβάσεις ΙΤF ILO

Διατηρούν ένα κραυγαλέο φορολογικό καθεστώς για τους εφοπλιστές, ψηφίζουν θεσμικό πλαίσιο για διαχείριση των πλοίων όσο και για χρηματοδότηση.

Αναμόρφωση στο καθεστώς φορολόγησης αλλοδαπών ναυτικών

Θεσμοθέτηση της εφαρμογής των συμβάσεων ΙΤF – ILO και για Έλληνες αξιωματικούς όπως και για ναυτολόγηση αλλοδαπού πλοίαρχου στην ελληνική σημαία.

Υποβάθμιση συστηματικά της δημοσιάς ναυτικής εκπαίδευσης στέλνοντας τους ναυτεργάτες στα τρωκτικά της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

 Συνάδελφοι και Συναδέλφισσες

Μετά από 10 χρονιά οικονομικής κρίσης και μετρά από 2 χρονιά πανδημίας στην οποία το κράτος και η εργοδοσία έχτισαν πάνω της σειρά αντεργατικών νομών, ακολουθεί ένα φοβερό κύμα ακρίβειας σ’ όλα τα βασικά είδη. Πρόκειται για δοκιμασία της ελληνικής κοινωνίας, που καθιστά μονόδρομο την ουσιαστική σκέψη και δράση. Η στασιμότητα και το σφιχταγκάλιασμα με το παλιό δεν έχει αποτέλεσμα για τα μέλη μας. Οφείλουμε να υπερβούμε εαυτούς αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με ορούς κοινωνικού εταιρισμού.

Απαιτούμε την θέση μας στην ναυτιλία με δουλειά και δικαιώματα.

 

 ……………………………………………..

 

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ

ΚΥΠΡΑΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Δ.Σ ΠΕΜΕΝ

Συνάδελφοι,

                Η πανδημία σε όλον τον κόσμο καλπάζει,  με την μετάλλαξη της όμικρον να πενταπλασιάζει τα κρούσματα, αυξάνοντας νοσηλείες και θανάτους σε  χώρες της Ευρώπης και της Αμερικής  αποκαλύπτοντας ποσό «ανοχύρωτα» για ακόμα μια φορά είναι τα δημόσια συστήματα υγείας  στον καπιταλισμό και ποσό  εκτιθέμενοι είναι οι λαοί απέναντι στη πανδημία.

          Την ιδία στιγμή  τα ηπιότερα συμπτώματα που φαίνεται να προκαλεί η  όμικρον, αξιοποιούνται ως άλλοθι από τις κυβερνήσεις και τα καπιταλιστικά κράτη για να ξεχειλώσουν ξανά τα υγειονομικά πρωτοκολλά.

Δυο πρόσφατες μελέτες δείχνουν  ότι ο ιός μπορεί να εξαπλώνεται μέσα σε λίγες μέρες και να επιβιώνει για μήνες με αυξημένα ποσοστά αντισωμάτων,  η εξέλιξη αυτή δείχνει ποσό επιτακτική είναι η παρακολούθηση των ασθενών για αρκετούς μήνες μετά την νόσηση και ακόμα πιο επιτακτική είναι η   ενίσχυση των δημοσίων συστημάτων υγείας για την προστασία των λαών. 

            Και ενώ διανύουμε αυτή την  νέα έξαρση της πανδημίας, η κυβέρνηση να συνεχίζει τα περί «ατομικής ευθύνης», τα μέτρα που εφαρμόζει εντάσσονται κυρίως στη λογική μετριασμού της πανδημίας και όχι στην καταπολέμηση της και στη προστασία του λαού.

Είναι πλέον επίσημη η παραίτηση της από την ιχνηλάτηση, καμία προσπάθεια για τον έλεγχο των βασικών χώρων  διασποράς όπως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα σχολεία, οι χώροι δουλειάς.

Αρνείται την άμεση ενίσχυση των δημόσιων μονάδων υγείας,  την επαναλειτουργία των κλειστών νοσοκομείων, την επίταξη ιδιωτικών δομών υγείας. Η πολιτική της κυβέρνησης είναι με γνώμονα το κέρδος του κεφαλαίου, με την εγκληματική επιλογή της μείωσης του προϋπολογισμού για την υγεία, ενώ προετοιμάζει τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στην υγεία με το νέο ΕΣΥ.

Αυτές οι συνθήκες στην υγεία έχουν οδηγήσει ασθενείς εργαζόμενους να δεινοπαθούν έχοντας πάει πίσω τα χειρουργεία τους, να πεθαίνουν συνάνθρωποι μας, μη έχοντας πρόσβαση σε ΜΕΘ κ.ά.

Βέβαια, αυτήν την πολιτική δεν την ακολουθεί μόνο η ελληνική κυβέρνηση, αλλά και όλες οι κυβερνήσεις, αφού ενεργούν με μοναδικό γνώμονα το κέρδος και όχι τις ζωές των εργαζομένων.

Με τον ίδιο γνώμονα δρουν και οι εφοπλιστικές εταιρείες  σε βάρος των ναυτεργατών, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, από την εκδήλωση της πανδημίας του COVID-19 στη Κίνα και σε άλλες ασιατικές χώρες, με δελτίο τύπου στις 03-02-2020, ανέδειξαν την έντονη ανησυχία των ναυτεργατών στα καράβια, που προσέγγιζαν τα λιμάνια στις ανωτέρω χώρες και την ανάγκη για ουσιαστικά μέτρα προστασίας τους. 

Κατά τη διάρκεια της εξέλιξης της πανδημίας με τις ταξικές δυνάμεις που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, προβάλαμε ότι «κάτω από τις μάσκες έχουμε φωνή», αναπτύξαμε πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις για τις εγκληματικές ευθύνες της κυβέρνησης της ΝΔ και την ανάγκη να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα για την προστασία της υγείας και της ζωής του λαού και ενάντια στη στάση της κυβέρνησης περί «ατομικής ευθύνης».

Δεν κάναμε βήμα πίσω από την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας και τις διεκδικήσεις για τις πραγματικές ανάγκες των ναυτεργατών, των εργαζομένων,  ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης, που συνέχισε όπως και οι προηγούμενες, να νομοθετεί και μέσα στην πανδημία  αντεργατικούς νόμους, για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας του κεφαλαίου. 

Διαρκείς οι παρεμβάσεις μας με αφορμή τα κρούσματα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με πλαίσιο αιτημάτων, που περιλαμβάνει το μαζικό εμβολιασμό για όλο τον λαό, αναγκαία μέτρα προστασίας της υγείας και της ασφάλειας των ναυτεργατών, των εργαζομένων, στους χώρους δουλειάς.

Στην εξέλιξη της ανθρωπότητας τα εμβόλια αποτελούν κατάκτηση. Έχει επιστημονικά αποδειχτεί η χρησιμότητα τους στην αντιμετώπιση ασθενειών και ειδικά σε λοιμώδη νοσήματα. 

Η κυβέρνηση για άλλη μια φορά αντί να αναλάβει τις ευθύνες της, θέτει την υποχρεωτικότητα βάζοντας διαχωριστική γραμμή μεταξύ εμβολιασμένων – ανεμβολίαστων, χωρίς καμία ολοκληρωμένη επιστημονική θέση και για όλες τις ειδικές περιπτώσεις, ενάντια στις συγχίσεις, τις φοβίες.  

Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με την νέα έξαρση της πανδημίας, τις ελλείψεις σε υγειονομικό προσωπικό, έχει προκαλέσει τραγικές συνέπειες στη δημόσια υγεία, δίνοντας τροφή στα κοράκια της ιδιωτικής.

Σε αυτή την κατεύθυνση συμμετείχαμε και στην χτεσινή συγκέντρωση συνδικάτων και φορέων στο υπουργείο Υγείας, απαιτώντας μαζικά και επαναλαμβανόμενα δωρεάν τεστ για όλο τον πληθυσμό, οργάνωση επιδημιολογικής επιτήρησης και ουσιαστικής ιχνηλάτησης στους χώρους εργασίας με ευθύνη του κράτους, εξασφάλιση αδειών ειδικού σκοπού, με το κόστος να επιβαρύνει αποκλειστικά το κράτος και την εργοδοσία. Μέτρα για τακτικά και ασφαλή δρομολόγια στις αστικές συγκοινωνίες, με πάταξη της εργοδοτικής αυθαιρεσίας, απαγόρευση των αναστολών συμβάσεων και των απολύσεων.

Παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες και παρεμβάσεις των σωματείων μας, για ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας των ναυτεργατών, δεν γίνεται καμία εφαρμογή των πρωτόκολλων υγείας στα καράβια και οι ζωές των ναυτεργατών συνεχίζουν και στην πανδημία, να θυσιάζονται για την κερδοφορία των εφοπλιστών.

Οι ναυτεργάτες καλούνται να αντιμετωπίσουν την έξαρση της πανδημίας, με υποτυπώδη ατομικά μέσα προστασίας πάνω στα πλοία (μάσκες μη εγκεκριμένου τύπου, ελάχιστη ποσότητα αντισηπτικών, κλπ) και παρά το γεγονός ότι σε πολλά λιμάνια φορτοεκφόρτωσης έρχονται σε επαφή με τρίτους, εξωτερικούς εργαζομένους. Τα πλοία δεν είναι εφοδιασμένα ούτε με επαρκή αριθμό selftests,ούτε με την αναγκαία ποσότητα οξυγόνου, για να δώσει χρόνο ζωής σε έναν ναυτεργάτη που νοσεί.

          Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ναυτεργατών που όταν νόσησαν και τους ξεμπάρκαραν, παρέμειναν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε καραντίνα σε χώρες του εξωτερικού, χωρίς να λαμβάνουν το μισθό και την ασφάλιση της σύμβασης εργασίας τους, με το πλοίο βέβαια να συνεχίζει κανονικά το ταξίδι του, χωρίς να έχουν γίνει ούτε οι απαραίτητες ενέργειες απολύμανσης, για να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ από τα κέρδη των εφοπλιστών.

Υπάρχουν ακόμη και περιστατικά με ναυτεργάτες που νόσησαν πάνω στα πλοία, με τις εφοπλιστικές εταιρείες ή τους ναυλωτές να μην αλλάζουν την πορεία του πλοίου, για να αντιμετωπιστούν τα περιστατικά covid σε νοσοκομειακές δομές, με τους ναυτεργάτες, να καλούνται οι ίδιοι να αντιμετωπίσουν μόνοι τους αυτές τις συνθήκες.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ο υπουργός ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκης, με πρόσχημα την πανδημία και τις αντικαταστάσεις στα ποντοπόρα πλοία, δεν δίστασαν να επαναφέρουν τροπολογία, σε νόμο του υπουργείου Περιβάλλοντος, για την κατάργηση ακόμα και των ελάχιστων θέσεων εργασίας από ναυτεργάτες με ΣΣΕ, κοινωνική ασφάλιση στα ποντοπόρα πλοία.

Την ίδια στιγμή, στο όνομα της πανδημίας,  με ευθύνη των εφοπλιστικών εταιρειών, την  ανοχή της κυβέρνησης και διεθνών οργανισμών, χιλιάδες ναυτεργάτες παραμένουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα εγκλωβισμένοι μέσα στα πλοία, με άμεσο κίνδυνο την πρόκληση εργατικού ατυχήματος λόγω της συσσωρευμένης ψυχολογικής και σωματικής κόπωσης. Στον αντίποδα αυτής της κατάστασης, συνάδελφοι ναυτεργάτες είναι για μεγάλο διάστημα ξέμπαρκοι και καλούνται να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους με το πενιχρό επίδομα ανεργίας και αυτό με προϋποθέσεις.

Απαιτούμε από την κυβέρνηση να παρθούν ΤΩΡΑ  ουσιαστικά μετρά για τα οξυμένα προβλήματα των ναυτεργατών: 

  1. Μέτρα για την προστασία της Υγείας των πληρωμάτων από την COVID-19, με επαρκή εφοδιασμό των πλοίων με μάσκες αυξημένης προστασίας, γάντια και αντισηπτικά, φιάλες οξυγόνου.
  2. Εφοδιασμός των πλοίων από τις εταιρίες με επαρκή αριθμό self-tests ανάλογα με τη σύνθεση του πλοίου και τη συχνότητα των κατάπλων.
  3. Στην ποντοπόρο ναυτιλία, με ευθύνη των εφοπλιστών και των κυβερνήσεων να διασφαλιστεί ο απρόσκοπτος επαναπατρισμός και η ναυτολόγηση των ναυτεργατών, με τη δημιουργία δομών διαμονής και μετακίνησης αποκλειστικά γι αυτό το σκοπό σε κεντρικά λιμάνια ανά τον κόσμο.
  4. Στην ακτοπλοΐα μείωση του ποσοστού πληρότητας και ο έλεγχος πιστοποιητικών για COVID των επιβατών να είναι με αποκλειστική ευθύνη των λιμενικών αρχών.
  5. Σε περιπτώσεις που οι ναυτεργάτες τίθενται σε καραντίνα να διασφαλίζονται τα μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα τους. Σε περίπτωση νοσηλείας, η κάλυψη των εξόδων να είναι αποκλειστική υποχρέωση των εφοπλιστών. Τα πλοία να μην εκτελούν δρομολόγια μέχρι την πλήρη απολύμανσή τους.
  6. Ενίσχυση του προγράμματος εμβολιασμού, με στοχευμένη ενημέρωση, πλήρη προληπτικό έλεγχο και παρακολούθηση των εμβολιασμένων.
  7. Για τις ναυτικές σχολές και το ΚΕΣΕΝ, λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων ώστε να λειτουργήσουν με ασφάλεια δια ζώσης.

 ……………………………………………..

Ομιλία για την Ναυτική Εκπαίδευση στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΠΝΟ

ΡΑΣΣΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ ΠΕΜΕΝ

Συνάδελφοι

Στο σημερινό συνέδριο γίνεται ο απολογισμός της δράσης της Ομοσπονδίας για τα τελευταία τρία έτη (2019, 2020, 2021) όπου εκδηλώθηκε και η πανδημία Covid-19, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

Η πανδημία επέδρασσε στο κλάδο των ναυτεργατών, όπως και στην  εκπαιδευτική διαδικασία στις δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και τα Κέντρα επιμόρφωσης Στελεχών του Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) τα οποία συγκεντρώνουν χιλιάδες νέους ναυτεργάτες κάθε χρόνο, που επιλέγουν την δημόσια και δωρεάν ναυτική εκπαίδευση.

Η δημόσια ναυτική εκπαίδευση όμως επί σειρά ετών δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες με ευθύνη των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, με χαρακτηριστικά προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές στις ΑΕΝ και οι μετεκπαιδευόμενοι στο ΚΕΣΕΝ και αφορούν:

  • τις ελλείψεις σε καθηγητές και διοικητικό προσωπικό
  • τις κτιριακές υποδομές
  • το αναχρονιστικό εκπαιδευτικό υλικό (βιβλία, εργαστήρια κά)
  • τα έξοδα διαμονής και διατροφής ακόμα και σε σχολές με εσωτερική σίτιση και στέγαση
  • τα προβλήματα έκδοσης και ανανέωσης ναυτικών φυλλαδίων, διπλωμάτων και πιστοποιητικών

Τα παραπάνω προβλήματα είναι ένα μέρος και όχι το σύνολο των προβλημάτων που βιώνουν οι νέοι ναυτεργάτες, όμως καταδεικνύουν την υποβάθμιση που έχει δεχθεί και δέχεται σταδιακά η δημόσια δωρεάν ναυτική εκπαίδευση. Υποβάθμιση που κρατάει χρόνια και διαιωνίζεται ανοίγοντας έτσι το δρόμο στα επιτήδεια κοράκια τις ιδιωτικής εκπαίδευσης που εκμεταλλεύονται την κατάσταση για να θησαυρίζουν στις πλάτες των ναυτεργατών.

Η πανδημία της Covid – 19 έκανε πιο έντονα τα παραπάνω προβλήματα και δημιούργησε πιο δύσκολες συνθήκες για τους σπουδαστές. Μέσα από την διαδικασία της τηλεκπαίδευσης η οποία χρησιμοποιήθηκε για να περιοριστείη πανδημία αποκόπηκαν οι σπουδαστές από το γνωστικό αντικείμενο και την εκπαιδευτική διαδικασία. Ειδικότερα οι σπουδαστές των πρώτων εξαμήνων που για πρώτη φορά έρχονταν σε επαφή με ένα τελείως καινούργιο γι’ αυτούς γνωστικό αντικείμενο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελείη ΑΕΝ Ασπροπύργου όπου ο σπουδαστικός σύλλογος σε ανακοίνωση του για την εξ αποστάσεως διεξαγωγή του εξαμήνου κατά την εκδήλωση την πανδημίας ανέφερε:

«Έχουμε δει με τα μάτια μας τι σημαίνει τηλεκπαίδευση, μόλις το προηγούμενο εξάμηνο. Χάσαμε ένα μήνα μαθήματα, ξεκίνησε μέσα στο Πάσχα, δεν εξασφαλίστηκε η απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των σπουδαστών, μειώθηκε κατά πολύ η ποιότητα του ίδιου του μαθήματος, ειδικά σε εργαστηριακά μαθήματα που είναι απαραίτητη η δια ζώσης παρακολούθηση. Οι επιπτώσεις φάνηκαν στα μεγάλα ποσοστά αποτυχίας στην εξεταστική του καλοκαιριού που έφτανε το 60%, αφού ούτε οι σπουδαστέςείχαμε την δυνατότητα να προετοιμαστούμε καλά, ούτε οι καθηγητές έκαναν τις απαραίτητες προσαρμογές στην ύλη».

Επιπλέον η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης χρησιμοποιήθηκε για να καλύψει και υπαρκτά προβλήματα όπως η έλλειψη καθηγητών, βιβλίων και υλικοτεχνικής υποδομής και για να συγκαλύψει στα μάτια ειδικότερα των νέων σπουδαστών τηνπολιτική της υποχρηματοδότησης της ναυτικής εκπαίδευσης που υπηρέτησαν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις.

Τα ίδια προβλήματα αντιμετώπισαν και οι μετεκπαιδευόμενοι των ΚΕΣΕΝ. Η κυβέρνηση της ΝΔ, το υπουργείο ναυτιλίας, αντί να αναλάβουν τις ευθύνες τους, για να λειτουργήσει το ΚΕΣΕΝ με την έγκαιρη πρόσληψη καθηγητών και τη λήψη μέτρων στην κτηριακή υποδομή, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφάλεια και η προστασία των εκπαιδευομένων, μετέθεσε την ευθύνη στις Διοικήσεις των ΚΕΣΕΝ.

Οι μετεκπαιδευόμενοι παρακολουθούν μέχρι σήμερα τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης, η οποία δεν μπορεί να καλύψει σε βάθος την ανάγκη για πιο εξειδικευμένα εργαστήρια και εφαρμογές στις νέες τεχνολογίες σε συνδυασμό με την απαρχαιωμένη ύλη, που θα αποτελέσουν πρόσθετα εμπόδια στις συνθήκες εργασίας τους στα πλοία.

Πέρα από τα παραπάνω όμως οι νέοι ναυτεργάτες αντιμετωπίζουν και την ανεπάρκεια μέτρων θωράκισης των Ακαδημιών απέναντι στην πανδημία.

Με ευθύνη του Υπουργείου Ναυτιλίας οι σπουδαστές δεν κάνουν δωρεάν τεστ μέσα στις σχολές ούτε και ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Ένα τέτοιο παράδειγμα μας μετέφεραν συνάδελφοι σπουδαστές στην ΑΕΝ Κρήτης όπου είναι σχολή εσωτερικής σίτισης και στέγασης.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν όταν κάποιος σπουδαστής βρεθεί θετικός τότε ολόκληρο το τμήμα στέλνεται από την Σούδα στα Χανιά με δικά τους έξοδα για την διενέργεια Rapid-Test το οποίο εκτελείτε δωρεάν από δημόσιο νοσοκομείο.

Επιπρόσθετα έγινε φέτος και συγχώνευση τμημάτων με αποτέλεσμα ο αριθμός ανά τμήμα να φτάνει και σε ορισμένες περιπτώσεις τα 40 άτομα ενώ αυτήν την στιγμή εξελίσσεται μεγάλη έξαρση της πανδημίας.

Κι ενώ όπως φαίνεται από τα παραπάνω οι σπουδαστές και οι μετεκπαιδευόμενοι βιώνουν την πολιτική υποβάθμισης των σπουδών τους και την ανεπάρκεια μέτρων προστασίας ενάντια στην Covid – 19 καλούνται να βάλουν και το χέρι βαθιά στην τσέπη τόσο αυτοί όσο και οι οικογένειες τους.

Αυτό προβάλλεται χαρακτηριστικά από άλλη μια αναφορά σπουδαστή από την ΑΕΝ της Κρήτης όπου καλούνται να καταβάλλουν 206 ευρώ τον μήνα για την σίτιση τους, και ενώ το επίδομα σίτισης αγγίζει τα 600 ευρώ το εξάμηνο, το οποίο δικαιούνται ελάχιστοι σπουδαστές καθώς τα οικονομικά κριτήρια είναι αρκετά περιορισμένα σε ειδικές κατηγορίες.

Συνάδελφοι

Τα παραπάνω αποτελούν μια πραγματικότητα που βιώνουν οι σπουδαστές στις ακαδημίες και οι μετεκπαιδευόμενοι στα ΚΕΣΕΝ και λίγο πολύ είναι γνωστή σε όλους μας, όπως και το πρόβλημα της ανανέωσης των πιστοποιητικών το οποίο και ενώ σωστά έγιναν παρεμβάσεις, φαίνεται ότι μέχρι σήμερα δεν έχει λυθεί και ακόμα υπάρχει τεράστια αναμονή και καθυστερήσεις.

Αυτές οι καθυστερήσεις συνάδελφοι επηρεάζουν άμεσα την ζωή των ναυτεργατών, δημιουργούν πρόβλημα στο να προγραμματίσουν το μπάρκο, με αντίκτυπο στην καθημερινότητα των συναδέλφων μας στο να  καλύψουν τις ανάγκες ενώ το κομπόδεμα του μπάρκου τελειώνει σε συνδυασμό και με τις ανατιμήσεις που ήρθαν και θα έρθουν σε κύρια και καθημερινά προϊόντα.

Οι νέοι ναυτεργάτες, προβληματίζονται απ’ αυτά που βιώνουν. Ας αναρωτηθούμε πόσο πραγματικά η ομοσπονδία και σωματεία έχουμε συμβάλει στη στήριξη των σπουδαστικών συλλόγων και των προβλημάτων της ναυτική εκπαίδευσης, προκαλώντας και την αποστροφή στη συμμετοχή στα σωματεία της αυριανής βάρδιας των ναυτεργατών.

 Γι’ αυτόν τον λόγο συνάδελφοι πρέπει να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας και την στάση μας το επόμενο διάστημα στα ζητήματα της ναυτικής εκπαίδευσης και στις διεκδικήσεις των σπουδαστών και των μετεκπαιδευόμενων. Έχουμε και πρόσφατη πείρα από χώρους που εργάζονται νέοι όπως οι διανομείς της E – food, οι λιμενεργάτες της Cosco, που κάτω από το ταξικό πρόσημο και προσανατολισμό διεκδίκησαν και κέρδισαν στην πλειοψηφία των αιτημάτων τους. Γιατί δεν έκαναν πίσω ούτε βήμα, και ούτε αρκέστηκαν σε συναντήσεις και ψίχουλα.

Οι νέοι ναυτεργάτες βιώνουμε την εκμετάλλευση στο πετσί μας καθημερινά μέσα και έξω από τα πλοία γνωρίζοντας ότι το συμφέρον μας είναι ο αγώνας μέσα από τις ταξικές γραμμές του ναυτεργατικού κινήματος.

 

 

 

 

 

 

 

Share.

Comments are closed.