Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας – Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφέρειας Αττικής: 3 – 12 Ιουλίου Εικαστική Έκθεση «Μετάβαση»

Δημοσιεύτηκε στις

Εικαστική Έκθεση «Μετάβαση»

Δημόσιο Απολυμαντήριο – Λυσσιατρείο

Ιερά Οδός 84, Αθήνα 11854

Εγκαίνια: Παρασκευή 3 Ιουλίου 2026, 19:00

Διάρκεια: 3 – 12 Ιουλίου 2026

Ώρες λειτουργίας: 12:00 – 22:00

Είσοδος ελεύθερη

Η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας (ΟΣΥΑΠΕ) και ο Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφέρειας Αττικής (ΣΥΠΑ) με την αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής και σε συνεργασία με το ΙΓ’ Εργαστήριο Ζωγραφικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, υπό την Διεύθυνση της καθηγήτριας δρ  Ερατούς  Χατζησάββα σε επιμέλεια των Γιώργου  Καζάζη πρώην καθηγητή της ΑΣΚΤ, Παναγιώτη  Σιάγκρη  Ε.Δ.Ι.Π. και  Δημητρας  Χανιωτη  Ε.Δ.Ι.Π. και με γενική οργάνωση και συντονισμό της Κωνσταντίνας Καραχάλιου, εικαστικό, υπάλληλος Περιφέρειας Αττικής, παρουσιάζει την εικαστική έκθεση «Μετάβαση» στον ιστορικό χώρο του πρώην Δημοσίου Απολυμαντηρίου – Λυσσιατρείου, επί της Ιεράς Οδού 84, στην Αθήνα.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 3 Ιουλίου 2026 στις 19:00. Την ίδια ημέρα, στις 20:00, απόφοιτες της Ανώτερης  Σχολής Χορού του Ωδείου Αθηνών θα παρουσιάσουν μια ζωντανή performance, ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο, σε επιμέλεια της Διευθύντριας της Σχολής, Λίλας Ζαφειροπούλου.

Η έκθεση αποτελεί το επόμενο κεφάλαιο της περιοδεύουσας εικαστικής δράσης «Κάθαρσις», η οποία ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2025 στο χώρο του Απολυμαντηρίου και συνέχισε τη διαδρομή της στη Θεσσαλονίκη, στο Κτίριο Κ3 της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με τη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έναν χρόνο μετά, το εγχείρημα επιστρέφει στο σημείο αφετηρίας του, το πρώην Δημόσιο Απολυμαντήριο,  μετασχηματισμένο από τις εμπειρίες, τις συναντήσεις και τα νέα έργα που προέκυψαν κατά τη διαδρομή του. Η ιδέα της εικαστικής δράσης γεννήθηκε μετά από πρόσκληση της ΟΣΥΑΠΕ προς τους Συλλόγους Υπαλλήλων των Περιφερειών, σε συνέχεια των εικαστικών δράσεων του ΣΥΠΑ, διάλογο και αποδοχή από εννέα εργαζόμενους στις Περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Νοτίου Αιγαίου και Κεντρικής Μακεδονίας, οι οποίοι, μέσα από βιωματική, αρχειακή και καλλιτεχνική έρευνα, δημιουργούν εικαστικά έργα με τη γενική επιμέλεια της εικαστικού και υπαλλήλου της Περιφέρειας Αττικής Κωνσταντίνας Καραχάλιου.

Ο τίτλος της έκθεσης «Μετάβαση» παραπέμπει σε διαδικασίες αλλαγής, μεταμόρφωσης και μετατόπισης, σε μια αδιάκοπη κίνηση που διατρέχει και διαμορφώνει την ανθρώπινη εμπειρία και πορεία: από τον εγκλεισμό στη συνάντηση, από την ατομική μνήμη στη συλλογική εμπειρία, από το τραύμα στη δημιουργική επεξεργασία, από τις βεβαιότητες στην αμφιβολία, από τη σήψη στην αναγέννηση, από την οργή και την αγανάκτηση στη μετουσίωση. Χωρίς προκαθορισμένους προορισμούς και με ανοιχτό το πεδίο της δημιουργίας, της έρευνας και της συνδιαλλαγής, 13 εργαζόμενοι και εργαζόμενες από έξι Περιφέρειες της Ελλάδας συναντώνται με 43 φοιτητές και φοιτήτριες του ΙΓ΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής της ΑΣΚΤ, συγκροτώντας, εντός των χώρων του Δημόσιου Απολυμαντηρίου, ένα πεδίο ανταλλαγής γνώσεων, εμπειριών και καλλιτεχνικών πρακτικών.

Ως δεύτερο κεφάλαιο της εικαστικής δράσης «Κάθαρσις», η «Μετάβαση» συνεχίζει μια ανοιχτή διαδικασία έρευνας και δημιουργίας που ξεκίνησε το 2025 στον ίδιο χώρο. Αν η «Κάθαρσις» αποτέλεσε μια πρώτη προσέγγιση της μνήμης, του τραύματος και της ιστορίας του Δημόσιου Απολυμαντηρίου, η «Μετάβαση» στρέφεται προς όσα προκύπτουν έπειτα από αυτή τη διεργασία: τη συνάντηση, τον μετασχηματισμό και τη διαρκή επανανοηματοδότηση του χώρου και της συλλογικής εμπειρίας. Μέσα από τη συνάντηση διαφορετικών γενεών, εμπειριών και καλλιτεχνικών πρακτικών, η «Μετάβαση» προτείνει έναν αναστοχασμό πάνω στις έννοιες της επιστροφής, της ελπίδας, της συνέχειας και της δυνατότητας μετασχηματισμού, της δράσης και της συλλογικής ενεργοποίησης που ενυπάρχει σε κάθε βήμα της ανθρώπινης και της μη ανθρώπινης κατάστασης.

Το Δημόσιο Απολυμαντήριο – Λυσσιατρείο, ένας τόπος συνδεδεμένος με την ιστορία της δημόσιας υγείας, των επιδημιών και των πρακτικών κοινωνικού ελέγχου ήδη από τα μέσα του 19ου αιώνα, μετατρέπεται εκ νέου σε χώρο πολιτιστικής συνάντησης και καλλιτεχνικού στοχασμού. Τα υλικά ίχνη του παρελθόντος –οι κλίβανοι, οι επιγραφές, οι φθορές και οι αρχιτεκτονικές του ιδιαιτερότητες– λειτουργούν ως ενεργά στοιχεία μιας έκθεσης που διερευνά τις έννοιες της φροντίδας, της μνήμης, της απώλειας και της αναγέννησης.

Η «Μετάβαση» συγκροτείται από ζωγραφικά έργα, γλυπτικές εγκαταστάσεις, βίντεο, επιτελεστικές και in situ παρεμβάσεις. Συμμετέχουν εργαζόμενοι από τις Περιφέρειες Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης, Δυτικής Ελλάδας και Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και φοιτητές και φοιτήτριες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών αναδεικνύοντας τη δυναμική της συνεργασίας ανάμεσα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση και τη δημιουργική έκφραση των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, ο εικαστικός Θανάσης Κρέτσης έχει αναλάβει τη δημιουργία μιας τοιχογραφίας ειδικά σχεδιασμένης για το Δημόσιο Απολυμαντήριο, σε διάλογο με την ιστορία και την ιδιαίτερη ταυτότητα του χώρου.

Ταυτόχρονα το Τμήμα Δημιουργικής Γραφής του ΣΥΠΑ «συνομιλεί» με την «Μετάβαση» με τα κείμενα που εμπνευστήκαν και έγραψαν οι: Αναγνωστόπουλος Τόλης (συγγραφέας-κριτικός λογοτεχνίας-υπεύθυνος της ομάδας), Αποστολή Μαρία, Αρβανίτης Γεώργιος, Γιαννάκου Παναγιώτα, Γκλιάτη Αλεξάνδρα, Καφφέ Μαρία, Κωνσταντοπούλου Μαρία, Πουρναντζή Βασιλική, Σαρλή Ιωάννα, Σφαλτού Νίκη, Φιλίτση Ουρανία και Φωτεινέα Σταυρούλα και θα παρουσιαστούν σε ειδική εκδήλωση, ενώ το Μουσικό Σχήμα του ΣΥΠΑ, με τους Ψιλοβασιλόπουλο Τάσο, Μπάφα Βασίλη, Πολίτη Γάννη, Γαβαλά Αργύρη, Μούρτζη Κωνσταντίνα, Γιαννοπούλου Μαργαρίτα και Γάτου Ταρσίτσα θα φροντίζει ενίοτε για την μουσική επένδυση.

Θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις για το κοινό από τις Δήμητρα Λουδάρου, Δήμητρα Μουσουράκη, Σοφία Ρούσα, Ιωάννα Στρατικοπούλου, Δήμητρα Στελλάτου, Πασχαλίνα Τονοζλή και Ειρήνη Ζαΐμη, φοιτήτριες του Τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ, οι οποίες θα φωτίσουν διαφορετικές όψεις της έκθεσης και του ιστορικού χώρου.

Την έκθεση συνοδεύει έντυπος κατάλογος με φωτογραφικό υλικό και κείμενα των Βέτας Πανουτσάκου, Προέδρου της ΟΣΥΑΠΕ και του ΣΥΠΑ, Νίκου Χαρδαλιά, Περιφερειάρχη Αττικής, Κωνσταντίνας Καραχάλιου, εικαστικού, Παναγιώτη Σιάγκρη και Δήμητρας Χανιώτη, εικαστικοί, διδάσκοντες της ΑΣΚΤ, (εκ μέρους του ΙΓ΄ Εργαστηρίου Ζωγραφικής), και Δώρας Βασιλάκου, ιστορικού τέχνης.

 Συμμετέχουν με εικαστικά έργα οι:

Από την Περιφέρεια Αττικής:

Βασιλική Βαϊτση, Ιωάννα Ευθυμίου, Κωνσταντίνα Καραχάλιου, Οδυσσέας Παπαγεωργίου, Μοσχούλα Πίπου, Ματίνα Πρωτοψάλτη, Μαρία Σπάρου

Από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας: Γιώργος Κεβρεκίδης

Από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Ελένη Κανάκη, Μάγδα Μάρη

Από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: Ελένη Κομίτη, Μαρία Ελευθεριάδου

Από την Περιφέρεια Κρήτης: Κατερίνα Δαμιανάκη

Από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας: Σωτηροπούλου Διονυσία

Επιμέλεια Κωνσταντίνα Καραχάλιου

Φοιτητές/τριες του ΙΓ’ Εργαστηρίου Ζωγραφικής ΑΣΚΤ:

Κυριακή Αλεξανδροπούλου, Ασπασία Βλάχου, Καλλιόπη Γιαννακάκη, Ευαγγελία Γιαννακοπούλου, Δήμητρα Γκρίτζαλη, Ευανθία Δημητρίου, Νικόλαος Ιάσων Διονυσόπουλος, Στυλιανή Ζήνωνος, Κωνσταντίνος Ζούμας, Αγγελική Θανασά, Ελένη Καστρινογιάννη

Μαρία Καλλιγά, Φώτης Καρούτας, Μυρτώ Κουμουνδουρέα, Αθηνά Καντέα Παπαδοπούλου, Ελένη Κωνσταντακάκη, Βασιλική Κουλιεράκη, Σαμη Σοφία Κουμουδλίνη, Στέλιος Κουρκούλης, Αγγελική Κραμπιά, Θανάσης Κρέτσης, Άννα Λιναρδάκη, Παναγιώτης Μακρανδρέου, Αντώνια Μαλάη, Χρύσα Μηλιώτου, Δάφνη Ντόγκα, Αναστασία Ντόντεβα

Γιολάντα Μαλβίνα Ντουμέα, Κωνσταντίνος Παγάνης, Νίκος Παλαιοθόδωρος, Ελένη Παπαϊωάννου, Γιώργος Παπαστυλιανού, Ναταλία Ποντικού, Μανιόλα Σάλα

Βιβή Σκαμπαρδώνη, Φαίη Σκάρδη, Νίκος Σκούρτας, Τερψιχόρη Τραχαλάκη

Άννα Τριανταφυλλίδου, Μαρία Τρύφωνος, Ίσι Τζανέτου, Αιμιλία Φιλιππάκου, Κωνσταντίνα Χαλκιά, Γιούλη Χατζηδάκη, Ανδρέας Άγγελος Ξενοφώντος

Επιμέλεια των Γιώργου Καζάζη, Παναγιώτη Σιάγκρη, Δήμητρα Χανιώτη 

Performance από τις απόφοιτες της Ανώτερης Σχολής Χορού του Ωδείου Αθηνών Νεφέλη Κόλλια, Ελπίδα Κουϊτζόγλου, Σοφία Φαρμακοπούλου.

______________________________________________________

Διοργάνωση

Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας (ΟΣΥΑΠΕ) και

Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφέρειας Αττικής (ΣΥΠΑ)

Σε συνεργασία με

Το ΙΓ’ εργαστήριο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Γενική επιμέλεια και συντονισμός:

Κωνσταντίνα Καραχάλιου, εικαστικός, υπάλληλος Περιφέρειας Αττικής

Σύμβουλος επιμέλειας και επικοινωνίας:

Δώρα Βασιλάκου

Τo δημόσιο πρόγραμμα της έκθεσης θα ανακοινωθεί προσεχώς.

Περισσότερα

Σωματείο Εργαζομένων Εργαστηρίου Ειδικής Αγωγής «ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ»: 26 Ιουνίου παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπ. Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας

Παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας την Παρασκευή 26 Ιουνίου στις 10 το...

Συνδικάτο Επισιτισμού Τουρισμού Ξενοδοχείων Ν. Αττικής: Καμία θυσία για τα  κέρδη των ξενοδόχων και των επιχειρηματικών ομίλων στην εστίαση  

Καμία θυσία για τα  κέρδη των ξενοδόχων και των επιχειρηματικών ομίλων στην εστίαση   Αυξήσεις στους...

Συνδικάτο Οικοδόμων Ηρακλείου: Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο η Πανοικοδομική Απεργία

Με μεγάλη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο η Πανοικοδομική Απεργία.  Τα μεγάλα εργοτάξια του νομού...