Η καθυστέρηση στην έναρξη των ηλεκτρονικών εγγραφών υπονομεύει ακόμη περισσότερο τα δικαιώματα των μαθητών και τη λειτουργία των ΕΠΑΛ
Η απαράδεκτη καθυστέρηση και φέτος στην έκδοση της εγκυκλίου εγγραφών στα ΕΠΑΛ δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και απαξιώνει ακόμα περισσότερο την επαγγελματική εκπαίδευση.Πιο συγκεκριμένα, το ΥΠΑΙΘΑ ανακοίνωσε την έναρξη των εγγραφών την τελευταία ημέρα λειτουργίας των σχολείων μέχρι τις 8 Ιούλη, με αποτέλεσμα να είναι πρακτικά αδύνατη η πλήρης και σαφής καταγραφή τόσο των επιλογών των μαθητών όσο και των αναγκών σε διδακτικό προσωπικό.
Δεν γνωρίζουν στο Υπουργείο ότι τα σχολεία και οι Σύλλογοι Διδασκόντων στηρίζουν τους μαθητές και τις οικογένειές τους στη διαδικασία των εγγραφών; Είναι βέβαιο ότι, με την περίοδο που επέλεξε το Υπουργείο για την έναρξη των εγγραφών, πολλοί εκπαιδευτικοί θα αναγκαστούν να παραμείνουν στα σχολεία και να εργαστούν έως και το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου, καταστρατηγώντας ουσιαστικά τη θερινή τους άδεια.
Οι εγγραφές στα ΕΠΑΛ, στους τομείς και τις ειδικότητες, είναι μια ιδιαίτερη διαδικασία. Οι μαθητές πρέπει πρώτα να ενημερωθούν για τους διαθέσιμους τομείς, τις ειδικότητες και τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από κάθε μία, προκειμένου να κάνουν μια συνειδητή επιλογή. Οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ γνωρίζουν πολύ καλά ότι η πλειοψηφία των μαθητών, παιδιά λαϊκών εργατικών οικογενειών, εργάζονται μετά το τέλος των μαθημάτων – πολλοί από αυτούς φεύγουν για εποχική εργασία, κάτι που καθιστά την ενημέρωση και την εγγραφή τους εξαιρετικά δύσκολη. Υπάρχουν επίσης μαθητές χωρίς πρόσβαση στο διαδίκτυο, μαθητές κοινωνικά ευάλωτοι, που αδυνατούν να ολοκληρώσουν μόνοι τους την εγγραφή τους και θα χρειαστούν τη συνδρομή των εκπαιδευτικών.
Η συνδρομή των εκπαιδευτικών είναι απολύτως απαραίτητη, ειδικά στις περιπτώσεις που υπάρχει αναντιστοιχία (ακόμα και ενός γράμματος) μεταξύ των στοιχείων στο MySchool και στο Taxisnet. Σε αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται τροποποίηση των στοιχείων στο MySchool από το σχολείο, ώστε να μπορέσει να ολοκληρωθεί η εγγραφή.
Η κατάσταση αυτή οδηγεί:
- Σε απαξίωση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, η οποία αντιμετωπίζεται ως τομέας μειωμένης σημασίας, αφού η διαδικασία των εγγραφών πραγματοποιείται σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια, την περίοδο που τα σχολεία είναι κλειστά.
- Σε αδυναμία συγκρότησης τμημάτων, καθώς ο μικρός αριθμός αιτήσεων κατά την περίοδο του καλοκαιριού οδηγεί στο κλείσιμο τομέων και ειδικοτήτων έως τα μέσα Ιουλίου. Ως αποτέλεσμα, μαθητές εξαναγκάζονται τον Σεπτέμβρη να εγγραφούν σε τομείς και ειδικότητες που δεν επιθυμούν.
- Σε ανατροπή του οικογενειακού προγραμματισμού, καθώς οι γονείς δεν γνωρίζουν πότε και πώς θα ολοκληρωθούν οι εγγραφές, ούτε αν τελικά θα λειτουργήσει η ειδικότητα που επιθυμούν για τα παιδιά τους.
Για όλους αυτούς τους λόγους, το Υπουργείο καλεί στην πράξη τους εκπαιδευτικούς να εργαστούν «εθελοντικά» για να διασφαλιστεί η ολοκλήρωση των εγγραφών.
Η επιλογή αυτή του Υπουργείου δεν είναι ούτε τυχαία ούτε αποτέλεσμα αμέλειας. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρεί να μειώσει τεχνητά τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, περιορίζοντας τις προσλήψεις και κατευθύνοντας τους μαθητές προς τις ήδη λειτουργούσες ειδικότητες – όχι σε αυτές που επιθυμούν οι ίδιοι. Πρόκειται για επιλογή που θα ενταθεί το επόμενο διάστημα, καθώς τα κονδύλια για την Παιδεία και τις κοινωνικές ανάγκες θα περικοπούν δραστικά, προκειμένου να διατεθεί το 5% του κρατικού προϋπολογισμού για τους πολεμικούς – επιθετικούς εξοπλισμούς του ΝΑΤΟ.
Αντίστοιχα, οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων ζουν με την αγωνία αν θα έχουν εργασία, αφού η έγκριση ή μη ενός ολιγομελούς τμήματος καθορίζει το επαγγελματικό τους μέλλον.
Απαιτούμε:
- Να μην οριστικοποιηθεί κανένα τμήμα τομέα ή ειδικότητας έως και τον Σεπτέμβρη, προκειμένου να εγγραφούν όλοι οι μαθητές στον τομέα και την ειδικότητα που επιθυμούν.
- Έγκριση όλων των τομέων και ειδικοτήτων.
- Πρόσθετη αμοιβή για τους εκπαιδευτικούς που θα εργαστούν όλη την εβδομάδα, για την ολοκλήρωση της διαδικασίας εγγραφών.
- Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων.