ΕΛΜΕ Πειραιά: Για τις «καινοτομίες» του ΥΠΑΙΘ (εκπαιδευτικοί όμιλοι – ενδοσχολικοί συντονιστές – μέντορες)

Δημοσιεύτηκε στις

Μέντορες, ενδοσχολικοί συντονιστές, εκπαιδευτικοί όμιλοι, ηλεκτρονικοί φάκελοι:

Copy – paste χρεοκοπημένων μοντέλων με νέο περιτύλιγμα

 Κανείς – καμία μέντορας, ενδοσχολικός συντονιστής , υπεύθυνος εκπαιδευτικού ομίλου!

          Δημοσιεύτηκε με ΦΕΚ (4509/Β/25-8-2022) η απόφαση του ΥΠΑΙΘ που προβλέπει τη συγκρότηση εκπαιδευτικών ομίλων στις σχολικές μονάδες και τον ορισμό ενδοσχολικών συντονιστών και μεντόρων, με την τετριμμένη φράση που χρησιμοποιεί εδώ και 3 χρόνια, αυτή της ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού έργου.

            Μετά λοιπόν την «ενδυνάμωση» με την αύξηση των μαθητών στις τάξεις, τα σχολικά κτήρια να είναι από ασυντήρητα έως ακατάλληλα, τους εκπαιδευτικούς εξουθενωμένους να προσπαθούν να ανταποκριθούν στον αυξανόμενο γραφειοκρατικό φόρτο (με αντίκτυπο στον παιδαγωγικό τους ρόλο), έρχεται φέτος ξανά το ΥΠΑΙΘ να «ενδυναμώσει» ακόμα περισσότερο το έργο μας!

            Με «συνταγές» που δοκιμάστηκαν σε πλήθος άλλων χωρών στο παρελθόν και οδηγούν στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, όπως έχει αποδειχτεί εκεί που εφαρμόζονται (π.χ. Αγγλία), ακόμα και ως νομοθετήματα που έμειναν στο συρτάρι (νόμος Διαμαντοπούλου του ΠΑΣΟΚ), το ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να παρέμβει ακόμα περισσότερο στη λειτουργία και το περιεχόμενο του σχολείου, όχι όμως από τη σκοπιά των συμφερόντων των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

            Επιπλέον, και τρεις αυτοί θεσμοί εντάσσονται στη διαδικασία της αξιολόγησης τόσο του σχολείου, όσο και του κάθε εκπαιδευτικού χωριστά, στηρίζονται στην απλήρωτη επιπλέον εργασία, καταστρατηγούν το διδακτικό και εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών. Επιδιώκουν την πολυδιάσπαση του συλλόγου διδασκόντων σε φατρίες και κυνηγούς μορίων, με υποσχέσεις για πιθανή «εξέλιξη» σε στελέχη της εκπαίδευσης ή μια καλή βάση στην ατομική αξιολόγηση.

            Συγκεκριμένα, το ΦΕΚ προβλέπει:

  • «Εκπαιδευτικοί Όμιλοι». Πρέπει να οριστούν ως τις 25/9 με κατάθεση ετήσιου προγραμματισμού, εκθέσεις αξιολόγησης, απουσιολόγιο μαθητών, βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης (πώς άραγε;) και να λειτουργούν εκτός ωραρίου, μετά το κανονικό ημερήσιο πρόγραμμα, το ελάχιστο 2 ώρες τη βδομάδα. Πίσω από φληναφήματα περί “δημιουργικής απασχόλησης και ελεύθερης έκφρασης” η κυβέρνηση στρώνει το έδαφος για την αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των σχολείων και την ατομική, ενώ μιλάμε ουσιαστικά για απλήρωτη επέκταση του διδακτικού και εργασιακού ωραρίου. Με δεδομένη την υποχρηματοδότηση και την έλλειψη κατάλληλων υποδομών, η λειτουργία των εκπαιδευτικών ομίλων είναι πρακτικά αδύνατη, παρά μόνο με τη χρηματική επιβάρυνση των γονιών ή την εμπλοκή δήμων ή ιδιωτών! Άλλωστε, σε τι υποδομές να πραγματοποιηθούν π.χ. εργαστήρια ρομποτικής, ορχήστρας, καλλιτεχνικής δημιουργίας, όταν μόνο το 10% των σχολικών μονάδων έχουν βοηθητικούς χώρους για εργαστήρια, βιβλιοθήκες, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων κλπ.; Οι εκπαιδευτικοί έχουμε μια πλούσια εμπειρία από την προσπάθεια πολιτιστικών, αθλητικών και κάθε λογής πρωτοβουλιών, προκειμένου να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον το μαθητών μας, να βοηθήσουμε να αγαπήσουν την τέχνη, τον πολιτισμό, τη γνώση. Θυμίζουμε ότι πριν από αρκετά χρόνια, δινόταν η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να συμπληρώσουν διδακτικό ωράριο, με την πραγματοποίηση πολιτιστικών-περιβαλλοντικών προγραμμάτων, μια δυνατότητα που κόπηκε και δεν επανήλθε ποτέ. Παρά ταύτα, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί στον Πειραιά και χιλιάδες σε όλη την Ελλάδα αξιοποιούν τη δυνατότητα που έτσι και αλλιώς υπάρχει σήμερα μέσα από τα Πολιτιστικά Προγράμματα, πριν το ΥΠΑΙΘ ανακαλύψει την “καινοτομία των ομίλων”, για να οργανώσουν μια εκπαιδευτική επίσκεψη, να κάνουν έναν θεατρικό κλπ…
  • Ενδοσχολικοί Συντονιστές (Συντονιστές Τάξεων ή Συντονιστές Γνωστικών Πεδίων): Αποτελούν «όργανα συντονισμού του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας». Και εδώ ο καθένας από αυτούς «…ασκεί τα καθήκοντά του εκτός του διδακτικού ωραρίου, αλλά εντός του εργασιακού ωραρίου του και δεν απαλλάσσεται από εξωδιδακτικές εργασίες και εφημερίες». Αναφέρεται ρητά πως καθήκον των ενδοσχολικών συντονιστών είναι η «επόπτευση του προγραμματισμού της διδακτέας ύλης», η σύνταξη προγραμματισμού και αποτίμησης των ενεργειών, οι μηνιαίες συνεδριάσεις και οι τουλάχιστον 3 διδασκαλίες που τις παρακολουθούν οι εκπαιδευτικοί των τάξεων/ειδικοτήτων. Δηλαδή μια μορφή εκπαιδευτικού «αυθεντίας» ο οποίος θα «αναφέρει» στον διευθυντή/προϊστάμενο και αναλαμβάνει ρόλο ελεγκτή άλλων εκπαιδευτικών. Στην ουσία πρόκειται για μια πρόχειρη αντιγραφή του – έτσι κι αλλιώς αντιδραστικού – αγγλικού μοντέλου δομής και αξιολόγησης, το οποίο εφαρμόζεται σε σχολεία γίγαντες που λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και έχουν μεγάλη οικονομική διαστρωμάτωση στο προσωπικό του σχολείου (εκπαιδευτικοί-μέντορες-συντονιστές-διευθυντές). Είναι ενδεικτικό της στόχευσης του υπουργείου για προσαρμογή του ελληνικού σχολείου στο πιο σκληρό, ταξικά διαφοροποιημένο σχολείο της Ε.Ε που ήδη εφαρμόζεται σε πολλές χώρες. Στον δρόμο αυτό κινήθηκαν και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων. Για εμάς τους εκπαιδευτικούς, είναι αυτονόητη η συνεργασία, η συζήτηση, η ανταλλαγή απόψεων, στα πλαίσια του παιδαγωγικού μας ρόλου, είτε αυτή πραγματοποιείται από εκπαιδευτικούς της ίδιας ειδικότητας, είτε στα πλαίσια της παιδαγωγικής συζήτησης στον Σύλλογο Διδασκόντων.
  • Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας: «Ασκεί (και αυτός) τα καθήκοντά του εκτός του διδακτικού ωραρίου του, αλλά εντός του εργασιακού ωραρίου του και δεν απαλλάσσεται από εξωδιδακτικές εργασίες και εφημερίες». Και εδώ ο εργασιακός φόρτος είναι τεράστιος (από τη γραφειοκρατία μέχρι τις δειγματικές διδασκαλίες) και φυσικά άμισθος. Ο μέντορας έχει την ευθύνη της ένταξης του νέου συναδέλφου στο σχολικό πλαίσιο. Αν και παρουσιάζεται ως θεσμός υποστήριξης των νέων εκπαιδευτικών, στην πραγματικότητα το μέτρο του μέντορα αντικειμενικά συνδέεται με τη «διοικητική αξιολόγηση» του νεοδιορισμένου συναδέλφου, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και τη διαδικασία μονιμοποίησής του στη διετία, όπως προβλέπει ο νόμος. Μετά από τόσα χρόνια αδιοριστίας, οι περισσότεροι νεοδιόριστοι συνάδελφοι έχουν παραπάνω από 5 χρόνια διδακτικής εμπειρίας. Η διαδικασία στήριξης των νέων συναδέλφων, δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάποια “αυθεντία”, αλλά γίνεται συλλογικά από τους υπόλοιπους συναδέλφους, από τον Σύλλογο Διδασκόντων.

Αυτό το “εσωτερικό”-μέσα στο ίδιο το σχολείο δηλαδή- δίκτυο καθοδήγησης, ελέγχου και υλοποίησης της αξιολόγησης και συνολικά της κυβερνητικής πολιτικής ορίζεται με απόφαση του διευθυντή της σχολικής μονάδας. Μια ακόμη διαπίστωση των υπερεξουσιών που έχουν αποκτήσει οι διευθυντές, αποκτώντας την τελική αρμοδιότητα σε όλες τις πτυχές της σχολικής ζωής.

Στα παραπάνω προστίθεται από φέτος και ο ηλεκτρονικός φάκελος για κάθε εκπαιδευτικό όπου θα ανεβάζει τα «προσόντα» του, θα καταγράφει την αυτοαξιολόγηση του και  κάθε “τεκμήριο” που αφορά την εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.

Συνέπεια των  προηγούμενων η διαμόρφωση ενός πλαισίου και κλίματος λειτουργίας στα σχολεία που πλεονάζουν οι εξαρτήσεις, οι ανταγωνισμοί και οι ομαδοποιήσεις ενώ απουσιάζουν η συναδελφικότητα και η αλληλεγγύη.

Στόχος είναι κάθε έννοια δημοκρατίας στο σχολείο για να περάσει η σφαγή δικαιωμάτων μαθητών και εκπαιδευτικών!!!

Ιδίως οι νέοι συνάδελφοι δεν έχουν ανάγκη από «μέντορες» και «συντονιστές». Έχουν ανάγκη από ολιγομελή τμήματα, κάλυψη όλων των κενών με βάση τις ανάγκες των μαθητών, υλικοτεχνική υποδομή σε σχολεία σύγχρονα, μισθούς αξιοπρεπείς, μόνιμη και σταθερή δουλειά.

Καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες:

  • να προασπίσουν τα εργασιακά τους δικαιώματα και να μην αποδεχτούν ρόλο Μέντορα ή Ενδοσχολικού Συντονιστή, καθώς και να μην προχωρήσουν στη συγκρότηση «Εκπαιδευτικών Ομίλων» (έτσι και αλλιώς είναι προαιρετική). Να μην συμβάλουν στην υλοποίηση των αντιδραστικών κατευθύνσεων του ΥΠΑΙΘ, στην προώθηση της ατομικής αξιολόγησης και της αξιολόγησης του σχολείου τους. Κανείς δεν μπορεί να μας υποχρεώσει, παρά και ενάντια στη θέλησή μας, να αποδεχτούμε αυτές τις θέσεις.
  • Να συνεχίσουν να υλοποιούν, όπως κάνουν χρόνια τώρα, παιδαγωγικές δράσεις, πρωτοβουλίες και άλλες δραστηριότητες στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος. Να απαιτήσουν, μαζί με τους γονείς, όλες τις απαραίτητες υποδομές, το υλικό και τη χρηματοδότησή που απαιτείται από το κράτος και τους δήμους. Να επανέλθει η δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου από τα Πολιτιστικά-Περιβαλλοντικά Προγράμματα.
  • Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην αποδεχτούν το κλίμα ανθρωποφαγίας και ελέγχου όλων σε όλους με πρώτα θύματα τους νεοδιόριστους συναδέλφους και τους αναπληρωτές!
  • Καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες να συμβάλουν στην συγκρότηση του αναγκαίου κινήματος που θα ανατρέψει όλο το αντιλαϊκό, αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης – αξιολόγησης αλλά και των ταξικών φραγμών της Τράπεζας Θεμάτων και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

            Καλούμε τους Διευθυντές/Διευθύντριες των σχολείων να μην προχωρήσουν σε ανάθεση καθηκόντων ενδοσχολικού συντονιστή και μέντορα σε συνάδελφους/ισσες, παρά τη θέλησή τους. Σε ενδεχόμενη ερώτηση, έλεγχο από τη ΔΙΔΕ να απαντούν ότι κανένας δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον. Να μην προστρέξουν σε συνεδριάσεις Συλλόγων Διδασκόντων για αυτά τα θέματα και να περιμένουν τις συλλογικές αποφάσεις του κλάδου.

            Το αμέσως επόμενο διάστημα θα τοποθετηθούν συλλογικά όλα τα συλλογικά όργανα του κλάδου: οι Γενικές Συνελεύσεις, τα Δ.Σ. των ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ και θα χαράξουν συγκεκριμένα τα βήματα του αγώνα ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική των ταξικών φραγμών και της κατηγοριοποίησης σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, μέσω της υλοποίησης των νόμων 4692/21 και 4823/21.

            Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ θα αντιμετωπίσει συλλογικά φαινόμενα αυταρχισμού-αυθαιρεσίας και  θα επανέλθει, όποτε χρειάζεται, με νέα τοποθέτηση.

 

 

Περισσότερα

Σύλλογος Υπαλλήλων Υπηρεσίας Ασύλου και Αρχής Προσφύγων Υπ. Μετανάστευσης και Ασύλου: Η Πρωτομαγιά δεν είναι αργία είναι Απεργία!

Η Πρωτομαγιά δεν είναι αργία είναι Απεργία! Και έτσι αγωνιστικά θα τιμηθεί από όλους τους...

Ελληνική Επιτροπή για τη Διεθνή Ύφεση και Ειρήνη: Για τη Λαχειοφόρο Αγορά της ΕΕΔΥΕ

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία σήμερα, ημέρα Τρίτη 30 Απριλίου 2024 και ώρα 11 π.μ., η...